erfenis met bouwovertreding

duvel5
Topic Starter

erfenis met bouwovertreding

#1 , 08 apr 2011 23:06

Ik heb een gebouw geërfd dat bestaat uit enkele appartementen en bijhorende garageboxen.
Het gebouw staat beschreven als één geheel. Van één van de appartementen heeft een andere persoon het vruchtgebruik geërfd en ikzelf de blote eigendom.

Ik wil de appartementen afzonderlijk verkopen, maar hiervoor moet een nieuwe basisakte worden opgesteld.
De garageboxen zijn gebouwd zonder vergunning. Op de (goedgekeurde) plannen staan wel autostaanplaatsen voorzien, maar de vorige eigenaar heeft er dus garageboxen op gebouwd. De garageboxen staan er al sinds 1969, er is nooit klacht tegen ingediend.

Reguralisen kan niet volgens de gemeente, hiervoor moeten ze voldoen aan de huidige voorschriften, en dat doen ze niet.
Volgens mijn notaris is het quasi onmogelijk om niet-vergunde garageboxen te verkopen.

Om een aparte basisakte op te stellen van het perceel waar de garageboxen op staan moet er een beschrijving opgesteld worden van de gebouwen die er op staan.
Bestaat de kans dat de garageboxen moeten afgebroken worden als de gemeente er officieel van op de hoogte wordt gesteld?
Moet de gemeente zowiezo op de hoogte gebracht worden als er een nieuwe basisakte wordt opgesteld?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S

#2 , 11 mei 2011 09:00

Zou u ev. hier geen weg mee kunnen? Misschien dat iemand anders van het forum hier kan bijspringen?
Sectie 5. Vermoeden van vergunning
art. 4.2.14,§2. Bestaande constructies waarvan door enig rechtens toegelaten bewijsmiddel wordt aangetoond dat ze gebouwd werden in de periode vanaf 22 april 1962 tot de eerste inwerkingtreding van het gewestplan (edit: eerste gewestplannen vanaf 1970) waarbinnen zij gelegen zijn, worden voor de toepassing van deze codex geacht te zijn vergund, tenzij het vergund karakter wordt tegengesproken middels een proces-verbaal of een niet anoniem bezwaarschrift, telkens opgesteld binnen een termijn van vijf jaar na het optrekken of plaatsen van de constructie.

Het tegenbewijs, vermeld in het eerste lid, kan niet meer worden geleverd eens de constructie één jaar als vergund geacht opgenomen is in het vergunningenregister. 1 september 2009 geldt als eerste mogelijke startdatum voor deze termijn van één jaar. Deze regeling geldt niet indien de constructie gelegen is in een ruimtelijk kwetsbaar gebied.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Reclame

Terug naar “Andere”