testament + voorlopig bewind

jorick
Topic Starter

testament + voorlopig bewind

#1 , 12 apr 2011 10:54

iemand wordt geholpen door een voorlopig bewindvoerder die nl. ook algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid van je wordt. de beschermde persoon wil in kwestie nog een testament opmaken, wie kan dit dan doen, welke stappen moeten er ondernomen worden, en kan een volledig handelingsonbekwame iemand onterven??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 12 apr 2011 12:04

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 23 apr 2011 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

jorick
Topic Starter

#3 , 12 apr 2011 12:54

het is een externe bewindvoerder-advocaat, en het werd idd in het staatsblad benoemd, wie maakt dan het testament op ? en het is de broer die hij wil onterven , hij is kinderloos.

Reclame

Creatief

#4 , 12 apr 2011 13:25

Ik voel me erg onzeker om hierop te antwoorden. De externe advocaat-bewindvoerder kan bij het vredegerecht om een bijzondere toelating verzoeken. Wilsonbekwame is immers kinderloos. Hij kan dus de vraag stellen en kan dus enkel in het slechtste geval een "njet" krijgen van de vrederechter.

Het testament zal "vermoedelijk" opgemaakt moeten worden door een notaris.
Laatst gewijzigd door Creatief op 12 apr 2011 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatief

#5 , 12 apr 2011 14:07

Op onderstaande link vond ik een boek bij Google. Hier kan je misschien ook wat wijsheden uithalen/

http://books.google.be/books" onclick="window.open(this.href);return false;?
Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 12 apr 2011 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 apr 2011 14:16

Het boek lijkt me over Nederlands recht te gaan.

Naar Belgische recht geldt Burgerlijk Wetboek art. 488bis H, § 2

De beschermde persoon kan slechts geldig schenken onder levenden of een uiterste wilsbeschikking maken na machtiging, op zijn verzoek, door de vrederechter. De vrederechter oordeelt over de wilsgeschiktheid van de beschermde persoon.

Alles hangt dus af van hoe helder van geest de beschermde persoon (met tussenperiodes) is.

Creatief

#7 , 12 apr 2011 14:28

Inhoudelijk stemt het boek overeen met het wetsartikel. Het betreft hier de "wil".

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 12 apr 2011 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

jorick
Topic Starter

#8 , 12 apr 2011 14:40

dus als ik het goed begrijp, nadat er iemand onder voorlopig bewind is gesteld en iemand ( in casu de advocaat) de algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid heeft verkregen van de vrederechter, en je wil je testament opmaken zelf al ben je nog redelijk bij geest ( alhoewel je volledig handelingsonbekwaam geworden bent mits de algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid van de advocaat) , heb je schrik dat je ziekte( met name demenetie) erger wordt en je wilt nu je testament opmaken vooraleer je niets meer beseft, dan kan de vrederechter toch nog een dokter laten oproepen om te zien of hij nog in staat is om zen testament zelf op te stellen?? zelf al heeft de advocaat een algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid verkregen?

Lightning

#9 , 12 apr 2011 14:52

Inderdaad, want het is uiteindelijk de wil van de beschermde persoon die in het testament moet vastgelegd worden, niet die van de bewindvoerder.

Creatief

#10 , 12 apr 2011 14:58

Verwijderd.

Met dank aan Scorpioen, die ons aan het juiste wetsartikel hielp. :D
Laatst gewijzigd door Creatief op 12 apr 2011 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

jorick
Topic Starter

#11 , 12 apr 2011 15:39

bedankt allemaal !

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”