Losweg

pirlou
Topic Starter

Losweg

#1 , 27 apr 2011 19:17

Schets van de situatie: (zie foto)
Afbeelding

Rond 1960 is het huis eigendom van mijn broer en wordt de losweg als schenking aan hem geschonken maar deze losweg blijft mijn eigendom (zodanig dat de weg gebruikt kan worden om de Appelstraat te bereiken) in het contract staat specifiek dat het aan mijn broer geschonken wordt en niet aan de eigenaar van de woning.
Rond 1980 wordt het huis verkocht maar in het contract staat dat de losweg bij de woning hoort (dit contract werdt niet door mijzelf de schenker van de weg ondertekend , ik ben tevens nog de eigenaar van die weg)
Het rare is dat beide woningen op de Appelstraat ingeschreven staan maar huis B ligt wel op zo'n 100m van de Appelstraat ,terwijl huis B directe toegang heeft tot de Berenstraat.
Huis B heeft eigenlijk zelf,directe toegang tot de Berenstraat.
Nu na zoveel jaren , en meerdere verkopen van huis B , ben ik dit systeem zat : de eigenaars van de woning gebruiken de losweg vaak met hun meerdere wagens en rijden bruusk , ook staat in het contract in dat ze weg moeten onderhouden terwijl ze dit niet doen . Ook hebben we op onze kosten een poort aan de weg gehangen om de veiligheid te verhogen maar hiervoor worden wij door hun niet gecompenseerd.
Mijn vraag is nu zo het lukken dat ik weer de volledige eigendom en macht over de weg krijg en dat enkel ik hem mag gebruiken (ze hebben toegang tot de Berenstraat en het huis werdt aan mijn broer geschonken en niet aan de eigenaar van huis B)
Wat moet ik doen om dit te bekomen , alle tips en advies zijn welkom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 apr 2011 20:00

Kan u de tekst nog eens nalezen en zeggen wie wie en wat wat is??

Jan S

#3 , 28 apr 2011 12:02

Samenvatting: de losweg is door TS geschonken aan zijn broer terwijl diezelfde losweg volgens TS nog steeds zijn eigendom is. Broer van TS verkoopt huis en losweg (die hem geschonken is, maar zijn eigendom niet is). Nieuwe eigenaars huis baseren zich op contract met broer van TS om die losweg als hun eigendom te beschouwen en er dus ook gebruik van te maken. Verder is er nog sprake van een contract (verkoopcontract huis of schenkingsakte?) waarin staat dat de eigenaar van huis A moeten delen of instaan voor de onderhoudskosten.

Vraag: TS wenst weer volledige eigendom en controle over losweg.

Raar verhaal...
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Reclame

Turaki

#4 , 28 apr 2011 15:31

Indien sprake van erfdienstbaarheid: erfdienstbaarheid hoort bij het onroerend goed, niet bij de eigenaar van dat goed.
TS kan dus geen erfdienstbaarheid schenken aan zijn broer, enkel toevoegen aan het goed.

Franciscus

#5 , 28 apr 2011 15:34

1960 tot nu is 50 jaar en wat is de verjaartermijn ... ik dacht 30

pirlou
Topic Starter

#6 , 28 apr 2011 16:17

Ik ben de eigenaar van huis A en huis B is van mijn broer
Als schenking heb ik aan mijn broer toegang gegeven tot mijn privéweg , maar mijn broer heeft het huis nadien verkocht.
Ik zou graag hebben dat de eigenaars van huis B geen toegang meer mogen hebben tot mijn weg.

DETAILS:
In de schenking stond vermeldt dat mijn broer toegang kreeg tot de weg , maar er stond niet in vermeld dat de eigenaar toegang kreeg.
In het verkoopscontract tussen mijn broer en de kopers stond in dat ze toegang kregen tot de weg. (maar dit contract heb ik nooit ondertekend dus de toegang tot de privéweg werdt overgedragen van mijn broer naar de kopers terwijl er in de schenking stond dat de weg enkel voor mijn broer bedoeld was.)

scorpioen

#7 , 28 apr 2011 17:10

De vraag is: hebt u met de "schenking" waarover u spreekt een erfdienstbaarheid op uw erf gevestigd of enkel een persoonlijk recht aan uw broer verleend?

Onmogelijk dit te zeggen zonder de akte zelf te lezen. U gaat hiermee dus best naar een advocaat.

Ik heb echter de indruk dat de "schenking" gebeurd is met een notariële akte. Dit doet vermoeden dat het wel degelijk om een erfdienstbaarheid zou gaan. Maar zoals gezegd: lezing van de akte van "schenking" zelf is noodzakelijk om u een advies te kunnen geven.

Franciscus

#8 , 28 apr 2011 20:14

Maar u hebt daarna wel altijd het gebruik toegelaten aan de volgende bewoners/eigenaars??

pirlou
Topic Starter

#9 , 28 apr 2011 21:08

Maar u hebt daarna wel altijd het gebruik toegelaten aan de volgende bewoners/eigenaars??
Ja

EvilFreD

#10 , 28 apr 2011 22:14

BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK II : Goederen en beperkingen van eigendom
TITEL III. - VRUCHTGEBRUIK, GEBRUIK EN BEWONING
HOOFDSTUK II. - GEBRUIK EN BEWONING.

Art. 625. Het recht van gebruik en het recht van bewoning worden gevestigd en gaan teniet op dezelfde wijze als vruchtgebruik. (Art. 579. Vruchtgebruik wordt gevestigd door de wet of door de wil van de mens.)

...
Art. 631. De gebruiker kan zijn recht niet aan anderen afstaan of verhuren.

Rond 1980 wordt het huis verkocht
Verjaard?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

j.demoor

#11 , 29 apr 2011 10:08

“Art.1165.Overeenkomsten brengen alleen gevolgen teweeg tussen de contracterende partijen; zij brengen aan derden geen nadeel toe en strekken hun slechts tot voordeel in het geval voorzien bij artikel 1121“(Burgerlijk Wetboek).

Dit geldt ook ten aanzien van conventionele erfdienstbaarheden,waarbij latere kopers een ‘derde’ zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

scorpioen

#12 , 29 apr 2011 15:17

Ik heb veel respect voor de antwoorden van J. De Moor. Maar nu kan ik toch even niet volgen. Ik heb al veel geschillen i.v.m. erfdienstbaarheden gezien, maar dit argument heb ik nog nooit gehoord.

Een erfdienstbaarheid is een last die rust op een erf ten voordele van een ander erf. De erfdienstbaarheid is dus niet ten voordele van een persoon. De erfdienstbaarheid is verbonden aan een erf. Dit betekent dat de eigenaar van het heersend erf de erfdienstbaarheid mag uitoefenen, ook al is de erfdienstbaarheid gevestigd door een vorige eigenaar van het erf. Dat degene die nu eigenaar is van het erf zelf geen partij was bij de overeenkomst tot vestiging van de erfdienstbaarheid doet niet ter zake.

De koper is dus geen "derde". Hij treedt wat de erfdienstbaarheid betreft in de rechten en plichten van de vorige eigenaar van het goed. Hij heeft dezelfde rechten en plichten als degene die partij was bij de overeenkomst, niet meer, ook niet minder.

mava105

#13 , 29 apr 2011 15:31

Staat die "schenking" aan de broer ergens in een notariele akte? Staat die erfdienstbaarheid ergens in een akte?

j.demoor

#14 , 30 apr 2011 10:51

"...in het CONTRACT staat specifiek dat het aan mijn broer geschonken wordt en niet aan de eigenaar van de woning..."

Kan pirlou LETTERLIJK de tekst daarvan meedelen ?(persoonsnamen mogen fictief zijn).

"Art.1317.Een authentieke akte is een akte die in de wettelijke vorm is verleden voor openbare ambtenaren die daartoe bevoegd zijn..."(Burgerlijk Wetboek).

Was voornoemd contract een authentieke akte ?
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

pirlou
Topic Starter

#15 , 11 mei 2011 17:18

"De begiftigde verklaart te erkennen dat haar broer de heer JAN JANSENS voornoemd , langs deze uitweg en over het bij deze geschonken goed, eeuwig durend en onvergeld zal mogen lossen van op de grond hem toebehorend tot aan de Appelstraat."

Terug naar “Andere”