Successieaangifte huis

texaco
Topic Starter

Successieaangifte huis

#1 , 03 mei 2011 12:34

Besten,

Ik heb enkele vragen aangaande de verkoop van het huis van mijn overleden moeder in belgie.
Ze heeft haar huis nagelaten aan me zus en mij.

Binnen welke termijn dient de notaris de verkoopsom over te maken aan mij en mijn zus?
Ik ben sinds haar overlijden verhuist(ik sta nog steeds gedomicilieerd in belgie) naar nederland en hij zegt nu dat de verkoopsom(of voorschot) nog niet kan afgelost worden bij het verlijden van de akte tot dat de successieaangifte is voltooid bij de staat.En aangezien ik naar Nederland ben gaan wonen, mag hij de verkoopsom nog niet bij het verlijden van de akte overmaken (blijkbaar volgens de wet??)

Is het allemaal waar wat hij zegt? En zo niet, wie is dan de meest geschikte persoon die mij hierover verder kan informeren?
Normaal is de uiterlijke termijn toch maar 1 maand ?

Ondertussen is het verlijden van de akte al 2 maanden geleden en hij heeft nog altijd niks laten weten.

Nog een fijne dag aan alle webbers.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 03 mei 2011 12:42

Waarvoor zou de uiterlijke termijn 1 maand zijn?
Voor het indienen van de successieaangifte hebben de erfgenamen 5 maanden vanaf het overlijden.
Voor de betaling van de verschuldigde successierechten hebben de erfgenamen 7 maanden vanaf het overlijden.

Meestal worden de successierechten afgehouden van de nalatenschap alvorens de notaris tot de verdeling overgaat.

Creatief

#3 , 03 mei 2011 13:56

Om de verkoopsoom van het huis te verkrijgen zal je inderdaad moeten wachten tot de successierechten zijn betaald.
Wanneer ik terugkijk naar onze situatie: we smeekten erom bij de notaris om een voorschot te krijgen van het verkoop. Helaas, we hebben moeten wachten tot de SSR waren betaald van uit de verkoopsom. De notaris heeft bij ons wel zeer veel moeite gedaan om de berekening van de verschuldigde SSR eerder te krijgen. Hiij was hierin dan ook bij uitzondering in geslaagd en kon ons een week later uitbetalen. Het was een kersverse notaris ... die deed nog iets voor zijn cliënten.
De regel geldt normaal gezien dat je "geduldig" wacht tot de SSR zijn betaald.

Reclame

wanton

#4 , 03 mei 2011 15:13

Wanneer één van de erfgenamen in het buitenland verblijft - al dan niet gedomicilieerd- mogen geen gelden uit de nalatenschap vrij gegeven worden vooraleer de Registratie daarvoor zijn akkoord geeft. Dat geldt zowel voor een bank , een notaris als een verzekeringsmaatschappij. Die van de Registratie geven pas hun akkoord nadat alle successierechten werden betaald of wanneer een ingezetene ( de zus) zich borg stelt voor de buitenlandse erfgenaam. De verklaring is dat zij geen middelen hebben om eventueel niet-betaalde taksen te recupereren in het buitenland. Het is dus normaal dat de notaris de gelden bijhoudt tot alle regelingen getroffen zijn met de Registratie. Zoals reeds gesteld moeten de rechten betaald zijn ten laatste 7 maanden na het overlijden. Soms krijgt men dat aanslagbiljet pas een dag of 10 voor die termijn. Er zit mi. niets anders op dan te wachten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

antoine1373

#5 , 17 mei 2011 11:05

Er schijnt zo iets te bestaan als 'verzaking aan de termijn van indiening' zodat men de aanslag van de successierechten vroegtijdig kan toegestuurd krijgen. 'k Weet echter niet of men bij de registratie verplicht is gevolg te geven aan die verzaking.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”