huwen na uitspraak hoger beroep

niva
Topic Starter

huwen na uitspraak hoger beroep

#1 , 09 jun 2011 21:35

Begin juni ontvingen we het arrest van hoger beroep dat de weigering van de ambtenaar van de burgerlijke stand om ons te huwen wordt tenietgedaan.
Onze advocaat zegt dat we onmiddellijk kunnen huwen, maar in het stadhuis zeggen ze dat we nog 3 maanden moeten wachten om te huwen. (15 dagen van afkondiging huwelijk lijkt me normaal)
Bovendien is het zeker dat stad niet in cassatie gaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 jun 2011 11:18

“Art.1118.In burgerlijke zaken heeft de voorziening (in cassatie) alleen schorsende kracht in de gevallen die de wet bepaalt.”(Gerechtelijk Wetboek). Art.167 Burgerlijk Wetboek verleent geen schorsende kracht aan die voorziening in cassatie.

De oorspronkelijke weigering van de ambtenaar van de burgerlijke stand is dus onbestaande onmiddellijk na het arrest van het hof van beroep.

De trouwprocedure kan dus vanaf daar zonder uitstel hervat worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

niva
Topic Starter

#3 , 11 jun 2011 13:10

Bedankt voor uw antwoord.
Dat is ook de mening van onze advocaat.
Jammerlijk is de gemeente niet te overtuigen. Ik ben afgelopen week een aantal keren bij dienst burgerlijke stand langs geweest, doch zonder resultaat. Volgende week probeer ik het nogmaals.

Reclame

niva
Topic Starter

#4 , 14 jun 2011 13:08

Is in orde gekomen. bedankt

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”