Ik huur sinds augustus 2005 een klein appartement dat jaarlijks verlengd wordt. In samenspraak met de eigenaar kan ik, wanneer ik dat wens, het appartement verlaten mits een opzegtermijn van 3 maanden. Dit voor de volledigheid.
De kwestie is dat de glazen inkomdeur in de algemene inkomhal op het gelijkvloers defect is, althans de deurpomp. De syndic heeft meerdere berichten in het gebouw opgehangen waarin hij verklaart dat 'het vroegtijdig defect te wijten is aan het onzorgvuldig en hardhandig openen en sluiten van de deur'. Ik begrijp dat het onmogelijk is om uit te maken welke bewoner/bezoeker er nu wel degelijk achteloos met de deur omgaat. In alle geval: Er is een nieuwe deurpomp besteld en de kostprijs ervan wordt via de trimestri?le afrekening van de syndickosten, onkosten gebouw, ... doorgerekend aan de bewoners van het gebouw. Dit zijn zowel huurder-bewoners als eigenaar-bewoners. Hoewel mijn aandeel in de kosten volgens de grootte van ons appartement is berekend (en mijn aandeel eerder klein is) stel ik mij de vraag of dit wettelijk is. Is het herstel van defecten aan gemeenschappelijke delen ten laste van de huurder? Of moet dit wel degelijk aangerekend worden aan - in mijn geval - de eigenaar-verhuurder? Een spoedig antwoord zou ik ten zeerste op prijs stellen. Alvast bedankt bij voorbaat.