Hoeveel belasting betaal ik op een legaat.

EPT
Topic Starter

Hoeveel belasting betaal ik op een legaat.

#1 , 10 jul 2011 18:52

Dag iedereen,

Een neef van mijn grootmoeder (hun vaders waren broers) is van plan om mij een legaat te schenken, ik ben veruit het enige familielid waar hij nog wat een bloedband en vaak contact mee heeft.
Mijn vraag is nu: hoeveel belasting riskeer ik hierop te betalen, wordt dit in schijven berekend? Heb geen idee van grootorde en lig daar ook niet zo wakker van, de brave man mag voor mij 120 jaar worden...
Zou het interessant zijn om dit eventueel onmiddellijk door te geven aan mijn twee minderjarige dochters?

Groeten,

Ept.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EPT
Topic Starter

#2 , 10 jul 2011 20:02

http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... asp?id=308" onclick="window.open(this.href);return false;

Via deze link vond ik al een beetje info, klopt deze info?
Onder de €150.000 geen belasting?
En wat met mijn kinderen?

wanton

#3 , 10 jul 2011 23:52

Als die neef u een schenking zal doen indien hij nog in leven is , zijn de kosten 7 % door registratie van het schenkingsdokument. Indien hij u dat legaat via testament slechts bij zijn dood doet toekomen , betaal je successierechten die meer dan 50 % bedragen , vanaf de eerste euro. Belastingen moet je niet betalen , maar wel dus successierechten. Door dit grote verschil in kosten, zul je wel weten dat je hem moet overtuigen een schenking te doen bij leven , eventueel van een blote eigendom. Dan beschik jij pas over het geld bij zijn overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”