Belastingen na wettelijke samenwonen

Elsje80
Topic Starter

Belastingen na wettelijke samenwonen

#1 , 05 aug 2011 10:38

Wij zijn al een jaar samenwonend en ik werk nog niet. Momenteel ben ik bezig met een opleiding en mijn vriend betaalt alles. Mijn vraag is krijgt hij iets terug van de belastingen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Yevgeniya

#2 , 05 aug 2011 13:41

U wordt als samenwonende beschouwd (voor de dienst belastingen) vanaf 1 januari van het jaar dat volgt op het jaar waarin jullie gingen samenwonen (als ik mij niet vergis).
U moet de gezamenlijke aangifte indienen voor het jaar waarin jullie voor de dienst belastingen als wettelijke samenwonenden worden beschouwd.
Voorbeeld: U bent gaan samenwonen in juli 2008. In 2009 dienen jullie nog aparte aangiftes in met betrekking tot het belastbaar tijdperk 2008. In 2010 dienen jullie gezamenlijke aangifte in en pas dan kan u eventueel als persoon ten laste worden beschouwd.
Collecting more taxes than is absolutely necessary is legalized robbery.
Calvin Coolidge

wanton

#3 , 05 aug 2011 16:34

Een partner , gehuwd of wettelijk samenwonend , is nooit fiscaal ten laste van de belastingplichtige. Wat gebeurt wel : 30 % van het loon van de belastingplichtige wordt via het zgn. huwelijksquotiënt toegekend aan de partner. Max. is echter ong. 9000 €. Dat bedrag gaat een eigen leven leiden , met mogelijke aftrekken , vrijstellingen , verminderingen en lagere aanslagtarieven. Op die manier is het dus best mogelijk dat een ferm bedrag kan worden teruggetrokken van de belastingen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Yevgeniya

#4 , 05 aug 2011 16:51

huwelijksquotiënt
De term is mij volledig ontgaan. Dat bedoelde ik eigenlijk.

Nog wat informatie voor Elsje80. De gevolgen van wettelijk samenwonen voor uw belastingsaangifte : http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... saangifte/" onclick="window.open(this.href);return false;
Collecting more taxes than is absolutely necessary is legalized robbery.
Calvin Coolidge

wanton

#5 , 05 aug 2011 19:54

Eigenlijk komt het hier op neer dat iedere partner zijn deel noteert op de aangifte. Voor ieder wordt zijn berekening gemaakt , eventueel na het hoger genoemde huwelijksquotiënt. Die twee resultaten worden samengevoegd en dat bedrag zal u recupereren of moeten bijbetalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Elsje80
Topic Starter

#6 , 08 aug 2011 11:30

Bedankt voor de informatie.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”