Onterven ? Hoe kan ik mij verweren ?

ikkefdv
Topic Starter

Onterven ? Hoe kan ik mij verweren ?

#1 , 10 jan 2007 22:35

Een 3-tal jaar geleden heb ik wegens een ruzie het kontakt met mijn ouders verbroken. Nu begin ik te vermoeden dat mijn ouders hun spaargeld langzaam maar zeker naar mijn zuster laten verdwijnen. Vermoedelijk wordt dit spaargeld gebruikt om haar slecht draaiende winkel (van cadeauartikelen) in leven te houden. Bovendien is mijn zuster verleden jaar begonnen met grote verbouwingen in haar eigen huis. Vanwaar komt nu plots al dat geld?
Kan ik te weten komen wat er met het geld van mijn ouders gebeurt? Kan ik later bij het overlijden van ??n van mijn ouders aanspraak maken op mijn erfdeel dat nu waarschijnlijk aan mijn zuster gegeven wordt? Wat met het huis van mijn ouders ? Kunnen zij ook dit zomaar wegschenken ?
Kan ik mijn erfdeel nu opeisen of tenminste laten vaststellen wat mijn erfdeel nu waard zou zijn ? Ik bedoel maar, als nu bijvoorbeeld officeel vaststaat hoeveel mij erfdeel is, kan ik mijn ouders dan niet verplichten ervoor te zorgen dat dit deel gevrijwaard blijft, dat ze met andere woorden dit deel niet meer kunnen wegschenken?
Ik weet wel dat ze me niet volledig kunnen onterven en dat ik wettelijk gezien aanspraak kan maken op het deel waar ik recht op heb. Maar als zij nu er al voor zorgen dat er een serieus deel naar mijn zuster verdwijnt, dan zal mijn deel niet zo groot meer zijn. Verlies ik dan mijn rechten door een stomme ruzie ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 11 jan 2007 19:30

Kan ik te weten komen wat er met het geld van mijn ouders gebeurt?
* Nee, het is hun eigendom en ze doen er mee wat ze willen.

Kan ik mijn erfdeel nu opeisen
* Nee, u heeft daar geen recht op.

of tenminste laten vaststellen wat mijn erfdeel nu waard zou zijn ? Ik bedoel maar, als nu bijvoorbeeld officeel vaststaat hoeveel mij erfdeel is, kan ik mijn ouders dan niet verplichten ervoor te zorgen dat dit deel gevrijwaard blijft, dat ze met andere woorden dit deel niet meer kunnen wegschenken?
* Nee, de grootte van uw erfdeel zal maar bepaald worden bij het overlijden van de 1ste ouder.

Ik weet wel dat ze me niet volledig kunnen onterven en dat ik wettelijk gezien aanspraak kan maken op het deel waar ik recht op heb.
* Als uw ouders gehuwd zijn met een gemeenschapsstelsel, kunnen ze de volledige gemeenschap laten toekomen aan de langstlevende. Dan erft u slechts 1/2 blote eigendom van de eigen goederen van de eerststervende, maar als die geen eigen goederen heeft (omdat alles in de gemeenschap zit) dan is de 1/2 blote eigendom van niets = niets. Men kan u dus niet onterven bij het eerste huwelijk, maar men kan er wel voor zorgen dat u en uw zuster niets ontvangen.

* Pas bij het tweede overlijden kan u handelen. U kan van uw zuster eisen (desnoods gerechtelijk) dat ze op papier zet wat ze allemaal heeft gekregen. Schenkingen tijdens het leven door de ouders aan uw zuster, of er nu iets van op papier staat of niet, worden geacht te zijn gedaan als voorschot op de erfenis. Zij moet alle goederen 'terug' inbrengen bij het overlijden. Dan gebeurt de verdeling; desnoods moet zij aan u opleggen.

krissie

#3 , 11 jan 2007 21:40

Een 3-tal jaar geleden heb ik wegens een ruzie het kontakt met mijn ouders verbroken. Nu begin ik te vermoeden dat mijn ouders hun spaargeld langzaam maar zeker naar mijn zuster laten verdwijnen. Vermoedelijk wordt dit spaargeld gebruikt om haar slecht draaiende winkel (van cadeauartikelen) in leven te houden. Bovendien is mijn zuster verleden jaar begonnen met grote verbouwingen in haar eigen huis. Vanwaar komt nu plots al dat geld?
Kan ik te weten komen wat er met het geld van mijn ouders gebeurt? Kan ik later bij het overlijden van ??n van mijn ouders aanspraak maken op mijn erfdeel dat nu waarschijnlijk aan mijn zuster gegeven wordt? Wat met het huis van mijn ouders ? Kunnen zij ook dit zomaar wegschenken ?
Kan ik mijn erfdeel nu opeisen of tenminste laten vaststellen wat mijn erfdeel nu waard zou zijn ? Ik bedoel maar, als nu bijvoorbeeld officeel vaststaat hoeveel mij erfdeel is, kan ik mijn ouders dan niet verplichten ervoor te zorgen dat dit deel gevrijwaard blijft, dat ze met andere woorden dit deel niet meer kunnen wegschenken?
Ik weet wel dat ze me niet volledig kunnen onterven en dat ik wettelijk gezien aanspraak kan maken op het deel waar ik recht op heb. Maar als zij nu er al voor zorgen dat er een serieus deel naar mijn zuster verdwijnt, dan zal mijn deel niet zo groot meer zijn. Verlies ik dan mijn rechten door een stomme ruzie ?

Stomme ruzie uitpraten lijkt mij d? eenvoudigste oplossing !!! :oops:
: Doe steeds uw best, laat de moed nooit zakken, geef u nooit gewonnen. Misschien zullen anderen u erom haten.
Maar wie u haat zal de strijd nooit winnen, tenzij u hem gaat haten.
En dan vernietigt u uzelf:
R. Nixon

Reclame

Vaoke

#4 , 11 jan 2007 23:20

Allemaal goed en wel... men moet bekwaam zijn om te praten en vervolgens nog willen praten!
Hebzucht van sommige partijen beperkt bij deze veelal het gezichtsvermogen; zij zien alsdan in het bos de bomen niet meer staan!
Geduld, veel geduld en u vooral proberen te beheersen.. en als het kan zoveel mogelijk info verzamelen om uw raadsman (nu of straks) daarmee te informeren!
Afgezien van de persoon van R. Nixon, zijn citaat is naar inhoud ronduit schitterend; als dat al een troost kan zijn?!
Ik weet er van mee te spreken.. ik boks in m'n eentje op tegen 9 andere erfgenamen!

j.demoor

#5 , 12 jan 2007 10:31

?Art.544.Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.? (B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uw ouders doen dus tijdens hun leven met hun vermogen,huis inbegrepen,wat ze willen.

Bij het openvallen van hun nalatenschap,en niet vroeger,geldt:?Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts ??n kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.?(B.W.).

Ook een verborgen schenking kan zulke beschikking zijn,mits u haar bestaan en haar omvang BEWIJST.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Vaoke

#6 , 12 jan 2007 13:05

Schenkingen..... kunnen ingekort worden; dat is op zich duidelijk!
Maar hoe moet je alsdan de handelingen kwalificeren van ??n van de erfgenamen die als gevolmachtigde, in opdracht van en overeenkomstig een strategie met een aantal van de erfgenamen, alle zicht- en spaarrekeningen leeghaalt van de laatst overleden ouder.. erfgenamen die ook de rol vervullen van (toeziende) voogd?!
Dat alles tegen de wil in van een andere erfgenaam.. die ook een rol vervult als voogd.
VRAAG.
Op grond van welke beschikkingen (artikelen) kan er tegen deze handelwijze een verweer georganiseerd worden?

Wesley

#7 , 12 jan 2007 13:31

U heeft ALTIJD recht op uw wettelijk erfdeel, zij de reserve. Schenkingen dienen ofwel ingebracht, ofwel ingekort te worden.

U staat trouwens niet alleen, ook de fiscus is belanghebbende partij om deze eventuele schenkingen te achterhalen, zij heffen hier immers successie op.

voor gedetailleerde uiteenzetting van uw rechten, ga naar uw lokale notaris.

Ik kan het blijkbaar niet genoeg herhalen: notarieel advies is gratis

guggenheimer

#8 , 12 jan 2007 16:07

* Pas bij het tweede overlijden kan u handelen. U kan van uw zuster eisen (desnoods gerechtelijk) dat ze op papier zet wat ze allemaal heeft gekregen. Schenkingen tijdens het leven door de ouders aan uw zuster, of er nu iets van op papier staat of niet, worden geacht te zijn gedaan als voorschot op de erfenis. Zij moet alle goederen 'terug' inbrengen bij het overlijden. Dan gebeurt de verdeling; desnoods moet zij aan u opleggen.
Misschien interessant om weten: als u dat vraagt en uw zuster gaat daar niet op in, of zij gaat er gedeeltelijk op in, in die zin dat ze nog een gedeelte achterhoudt, dan maakt ze zich schuldig aan heling. Indien u dan dat kunt bewijzen, dan verliest zij haar recht in het verduisterde goed.
Bijvoorbeeld, stel dat uw zus toegeeft dat ze 20.000 euro gekregen heeft, en u 10.000 geeft als het deel waar u recht op hebt; maar zij heeft in werkelijkheid 40.000 gekregen. In dat geval maakt zij zich schuldig heling ten belope van 20.000. Als u dat kunt bewijzen, dan krijgt u niet alleen de 10.000 waar u sowieso recht op had, maar ook de andere 10.000, want zij heeft er geen recht meer op (als u geen andere broers of zussen hebt tenminste).
(met abstractie van intresten,...)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”