Een 3-tal jaar geleden heb ik wegens een ruzie het kontakt met mijn ouders verbroken. Nu begin ik te vermoeden dat mijn ouders hun spaargeld langzaam maar zeker naar mijn zuster laten verdwijnen. Vermoedelijk wordt dit spaargeld gebruikt om haar slecht draaiende winkel (van cadeauartikelen) in leven te houden. Bovendien is mijn zuster verleden jaar begonnen met grote verbouwingen in haar eigen huis. Vanwaar komt nu plots al dat geld?
Kan ik te weten komen wat er met het geld van mijn ouders gebeurt? Kan ik later bij het overlijden van ??n van mijn ouders aanspraak maken op mijn erfdeel dat nu waarschijnlijk aan mijn zuster gegeven wordt? Wat met het huis van mijn ouders ? Kunnen zij ook dit zomaar wegschenken ?
Kan ik mijn erfdeel nu opeisen of tenminste laten vaststellen wat mijn erfdeel nu waard zou zijn ? Ik bedoel maar, als nu bijvoorbeeld officeel vaststaat hoeveel mij erfdeel is, kan ik mijn ouders dan niet verplichten ervoor te zorgen dat dit deel gevrijwaard blijft, dat ze met andere woorden dit deel niet meer kunnen wegschenken?
Ik weet wel dat ze me niet volledig kunnen onterven en dat ik wettelijk gezien aanspraak kan maken op het deel waar ik recht op heb. Maar als zij nu er al voor zorgen dat er een serieus deel naar mijn zuster verdwijnt, dan zal mijn deel niet zo groot meer zijn. Verlies ik dan mijn rechten door een stomme ruzie ?