Aangifte nalatenschap overleden moeder

CpR
Topic Starter

Aangifte nalatenschap overleden moeder

#1 , 27 aug 2011 23:29

Ik ben momenteel bezig met het opstellen van een nalatenschap nav het overlijden van mijn moeder. Via mijn vader ben ik in het bezit gesteld van een document, uitgaande van hun financiële instelling, waarop alle rekeningen van zowel vader en moeder zijn weergegeven.

Er is echter één rekening waar ik niet meteen een oplossing voor kan vinden. Het is namelijk zo dat recentelijk mijn grootmoeder eveneens overleden is. Het geld uit deze nalatenschap werd op één rekening geplaatst op naam van de drie kinderen, waaronder mijn vader. Er is dus slechts 1/3 van het geld voorzien voor hem.

De financiële instelling van mijn vader heeft de rekening op het document gezet met vermelding van het volledige bedrag (vanzelfsprekend) en met de vermelding "titularis : De echtgenoot(o)t(e) - (naakte eigenaar). Gezien de naakte eigenaar mijn vader betreft en er reeds successierechten zijn betaald op dit geld (nav het overlijden van mijn grootmoeder), stel ik mij de vraag hoe ik deze rekening dien te vermelden op de aangifte. De nalatenschap van moeder dient enkel tussen mezelf en vader te worden verdeeld.

Ik ben eveneens in het bezit gesteld van een kopie van het schrijven van de FOD Financiën aan één van de broers van vader, waarop het te betalen bedrag aan successierechten en de verdeelsleutel zijn weergegeven (+vruchtgebruik grootvader uiteraard).

Nu ik toch aan het vragen ben : dien ik het pensioensparen van vader eveneens mee te vermelden op de aangifte? Zo ja, hoe moet ik dat juist formuleren/verdelen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 aug 2011 00:07

Het geld uit deze nalatenschap werd op één rekening geplaatst op naam van de drie kinderen, waaronder mijn vader. Er is dus slechts 1/3 van het geld voorzien voor hem.
Dit behoort tot de persoonlijke eigendom van uw vader en valt bijgevolg niet in de erfenis van uw moeder.

Ik ben eveneens in het bezit gesteld van een kopie van het schrijven van de FOD Financiën aan één van de broers van vader, waarop het te betalen bedrag aan successierechten en de verdeelsleutel zijn weergegeven (+vruchtgebruik grootvader uiteraard).
Dit heeft niets te maken met de erfenis van uw moeder die nu is opengevallen.

dien ik het pensioensparen van vader eveneens mee te vermelden op de aangifte? Zo ja, hoe moet ik dat juist formuleren/verdelen?
Hangt af van het huwelijksstelsel waaronder uw ouders gehuwd waren. Onder het wettelijk stelsel valt de helft in de nalatenschap van jullie moeder. Bij scheiding van goederen moet het niet aangegegeven worden
Laatst gewijzigd door roharro op 28 aug 2011 00:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 28 aug 2011 00:09

Dat geld uit de nalatenschap van grootmoeder behoort toe aan uw vader alleen , en moet dus niet opgenomen te worden in de aangifte nalatenschap.
Pensioensparen : moet wel aangegeven worden( voor de helft) , aan de waarde op datum van overlijden. Vraag de juiste waarde aan de bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”