belasting

pavlov
Topic Starter

belasting

#1 , 31 aug 2011 14:19

Geachte,

Wij zijn een gehuwd stel van 71 en 66 jaar. We ontvangen een gezinspensioen op mijn naam dus van de man. Mijn vrouw ontvangt dus niets. Tot hier toe geen probleem.

Sedert dit jaar ontvangt mijn vrouw nu ook een pensioenfiche 281.11 voor inkomsten 2010
Voordien kreeg ik alleen een fiche 281.11

Nu betaal ik wel 231€ meer belastingen dan voorheen en er is nochtans niets veranderd aan onze situatie.

Mijn vrouw is in 2010 wel 65 jaar geworden.

Zou dat de reden kunnen zijn ?

Alvast bedant voor uw aandacht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 31 aug 2011 14:48

Geachte,

Gezien uw echtgenote 65 jaar is geworden, heeft zij de normale pensioengerechtigde leeftijd bereikt en zou zij in theorie rechten hebben op een eigen pensioen ingevolge haar eigen loopbaan. Dit pensioen is in de huidige stand van de wetgeving niet betaalbaar gezien gezinspensioen voordeliger. Het gezinspensioen is een pensioen voor het gezin, het woord zegt het zelf, dus voor mevrouw en mijnheer. Trouwens het gezinspensioen kan enkel maar uitbetaald worden per assignatie als beide huwelijkspartners voor ontvangst tekenen of via een bankrekening waarvan zowel mijnheer als mevrouw titularis zijn.
U ontvangt dus 2 fiscale fiches, eentje op naam van mevrouw waarop het fictief theoretisch pensioen is vermeld, om deze woorden maar te gebruiken, en eentje op naam van mijnheer waarop zijn pensioen is vermeld minus het bedrag aan mevrouw.

Voor wat bijbetaling van belastingen betreft, moet men eerst en vooral kijken naar de voorheffing die voor de verschillende jaren werd ingehouden, verder naar het feit of er meerdere indexaanpassingen zjin geweest..... De bedrijfsvoorheffing wordt immers telkens op het einde van het jaar vastgesteld.

Om dus een volledig neutrale kijk te krijgen op de situatie moet u dus de jaarfiches telkens bruteren, dit wil zeggen het jaarbedrag plus de bedrijfsvoorheffing en die vergelijken met de fiches van mijnheer en mevrouw samengeteld volgens hetzelfde principe.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Ik meen u zo voldoende te hebben ingelicht.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

pavlov
Topic Starter

#3 , 01 sep 2011 14:07

Geachte Heer Rutten,

Hartelijk dank voor uw zeer vlugge reactie.

Het antwoord is klaar en duidelijk.

Groetjes van Deklerck Freddy

Reclame

Terug naar “Pensioenen”