BTW niet meer betalen ?

probleemke
Topic Starter

BTW niet meer betalen ?

#1 , 02 sep 2011 08:32

Ingevolge de oplopende kosten overweeg ik om :
de btw op de binnenkomende fakturen niet meer te betalen .
Dit betekent dat de leverancier zijn faktuur betaald krijgt
zonder de btw.
Wat ik mij afvraag is : veroorzaakt dit meer werk voor de leverancier
om de betalingen bij te houden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 02 sep 2011 08:54

De leverancier is verplicht om de btw door te storten, maandelijks of driemaandelijks en is dus in wezen niet eens geld van het bedrijf. Dus vroeg of laat krijg jij daar toch de rekening voor gepresenteerd al dan niet met schadevergoedingen en interesten. Ik vind dat de btw nu net het eerste is wat je moet betalen en aan afbetalingsplannen met jouw leverancier(s) moet denken i.p.v. btw achter te houden. Hoe voldoe jij dan eigenlijk aan jouw eigen btw-verplichtingen? Van zodra je btw-problemen krijgt, kan je je afvragen of je niet beter de boeken neerlegt. De kosten zullen immers blijven oplopen.

glenn1976
Contacteer: Website

#3 , 02 sep 2011 10:12

maar de btw op je binnenkomende facturen (dus je aankoopfacturen) zul je wel inbrengen op je btw aangifte als aftrekbare btw? met eventueel de mogelijkheid tot teruggave? Lijkt me inderdaad geen verstandige werkwijze. kan alleen maar extra kosten voor je meebrengen. En je btw niet op tijd betalen = Bijzondere rekening BTW mechelen wat inhoud dat je al direct 10% hebt op het verschuldigde bedrag van de btw + natuurlijk de intresten.

Reclame

puttemanp

#4 , 02 sep 2011 13:02

Jij zou dus wel blijven factureren/verkopent met BTW, maar je leveranciers, die zelf ook de BTW moeten doorstorten aan de Staat, zonder BTW gaan betalen.
Intussen lekker blijven je aankoopfacturen met BTW inboeken en de BTW daarop aftrekken....

Op welke wet zou je je gaan beroepen om zo tewerk te gaan?

Greetz,

P.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”