samenwonen en de consequenties ervan

Poema_007
Topic Starter

samenwonen en de consequenties ervan

#1 , 12 sep 2011 12:23

Hallo,

Ik vraag mij af wat het best te doen in volgende situatie. Ik heb begin dit jaar iemand leren kennen met wie het enorm goed klikt en waarmee ik op termijn wil gaan samenwonen. Ikzelf ben gescheiden en heb x bedrag overgehouden aan de verkoop van mijn voormalige woonst. Momenteel huur ik nog, en "het" bedrag staat nog op een spaarrekening.

Mijn vriend heeft een eigendom, zo goed als afbetaald, hij heeft er ook zijn eigen zaak. Het is de bedoeling dat hij daar blijft wonen, wat begrijpelijk is. Ik zou bij hem kunnen intrekken. Met het geld dat ik heb verkregen vd verkoop v mijn vorige woonst zou ik een appartement kunnen kopen en verhuren (na er al dan niet zelf eerst een tijdje in gaan te wonen), of bouwgrond(en) ter belegging. Dat was het plan. Maar...

Ik ben er 200% van overtuigd dat dit de liefde is van mijn leven, doch het leven heeft mij ondertussen ook al enige ervaring bijgebracht en ik ben realistisch ingesteld. Ik maakte mij nu de bedenking dat het 'zomaar' intrekken toch wel risico's met zich meebrengt... Stel dat het morgen misloopt, stel dat er morgen iets met hem gebeurt, dan sta ik van de ene op de andere dag op straat. Ook naar mijn zoon toe, kan/ wil ik mij dat niet permitteren. En wat ben ik dan op dat ogenblik met een appartement dat wordt verhuurd, of een bouwgrond die daar ligt op te brengen?

Uitgangspunten:
1. ik zou bij hem gaan wonen, zijn woonst verkopen en samen iets aankopen is geen optie;
2. ik wil niet vd ene dag op de andere op straat komen te staan, ongeacht welke situatie zich ook voordoet;
3. hetgene wat door ons beiden werd verworven in een "vorig leven", dat moet ook zo blijven dus het is de bedoeling dat géén van beiden bevoor- of benadeeld wordt.

Wat zouden jullie aanraden?

Thx alvast voor de antwoorden...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 sep 2011 16:01

Beste ,
samenwoners leven in een stelsel van scheiding van goederen. Dat wil zeggen : alles wat jij nu hebt , is en blijft van u. U heeft uw eigen inkomen , hij het zijne. Het blijft apart. U houdt dan uw appartement , indien u één zou kopen. Daar kan u altijd terecht. Het is uw zoon die van u zal erven , niet uw nieuwe partner. U erft ook niet van hem.
Ik weet niet onder welk stelsel dat jullie zouden gaan samenwonen. Indien jullie wettelijk gaan samenwonen , di. registratie als dusdanig op het gemeentehuis , is er enkel het feit dat u , bij zijn ovrelidjen , het vruchtgebruik krijgt van de gezinswoning. U kan dus blijven wonen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poema_007
Topic Starter

#3 , 12 sep 2011 16:33

Bedankt Wanton voor je reactie. "Daar kan u altijd terecht": als ik een appartement zou kopen, zou dit met de bedoeling zijn het te verhuren. Het zal dus zeker niet jarenlang leeg blijven staan, om terug te kunnen "als het moet" :? . Maw als ik dit opnieuw zou willen bewonen, moet ik de wettelijke regels volgen naar mijn toekomstige huurder, maw meer dan een half jaar vooraleer ik er zelf opnieuw terecht kan. Wat in tussentijd? Ik wil niet op straat belanden, ik wil veiligheid, ik wil zekerheid. Heb zelf altijd een eigendom gehad en het idee om levenslang op elk moment aan de deur kunnen gezet te worden is gewoon niks voor mij.

Ik zou eerst een hele tijd gewoon gaan samenwonen en mijn eigen woonst nog vrij houden, maar het is wat gek om dit jarenlang aan te houden.

Krijg je bij wettelijk samenwonen automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning bij het overlijden vd partner? Ben ik op één of andere manier beschermd als het toch spaak zou lopen?

Pfff ik weet het, het klinkt misschien wel negatief allemaal en ik hoop het nooit mee te moeten maken, maar liever vooraf erover nadenken, dan achteraf met de problemen zitten. Daar ben ik te oud voor geworden :wink: .

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2011 17:04

U kan ook een % vruchtgebruik kopen van de woning van uw vriend dan heb je nu al bepaalde rechten.
Voor de rest alle rekeningen afzonderlijk houden .... in het beste geval elk een speciale rekening waar de andere volmacht op heeft ... Op deze rekeningen wordt dan maandelijks een som gestort voor de gezamenlijke kosten.

Let wel dat zaken die je meebrengt vb een schilderij of een diepvriezer wel van u blijven maar het moeilijk te bewijzen valt.
Dus misschien dit ook op papier … met de nodige merk en chassisgegevens.
Samen aangekochte zaken enkel via speciale rekening betalen enz

Diefstal tussen samenwonenden blijft er is geen grond van verschoning.

Erven moet u via testament regelen (een kindsgedeelte)

wanton

#5 , 13 sep 2011 12:21

Samenwoners erven niet van mekaar. Uw zoon erft van u. Zijn erfenis gaat naar zijn kinderen/familie . Tenzij hij reservataire erfgenamen heeft (kindern , ouders) kan hij testament maken ten uwen gunste of uw zoon. Indien jullie wettelijk gaatr samenwonen , erft u wettelijk en eutomatisch het vruchtgebruik op de gezinswoning. Dan kan ook het deel voor de ouders afgenomen worden. U krijgt desnoods voldoende tijd om in uw eigen appartement te gaan.
Toet-anch-Amon

Poema_007
Topic Starter

#6 , 13 sep 2011 12:39

Samenwoners erven niet van mekaar. Uw zoon erft van u. Zijn erfenis gaat naar zijn kinderen/familie . Tenzij hij reservataire erfgenamen heeft (kindern , ouders) kan hij testament maken ten uwen gunste of uw zoon. Indien jullie wettelijk gaatr samenwonen , erft u wettelijk en eutomatisch het vruchtgebruik op de gezinswoning. Dan kan ook het deel voor de ouders afgenomen worden. U krijgt desnoods voldoende tijd om in uw eigen appartement te gaan.
Hoi Wanton,

Het is niet de bedoeling dat we erven van elkaar. We hebben beiden ons verleden, elk onze kind(eren), dat moet ongewijzigd blijven. Als het effectief zo is, dat bij wettelijk samenwonen het vruchtgebruik is voor de overblijvende partner na een evt overlijden, en daarnaast - als het evt toch mis zou lopen - ik sowieso voldoende tijd heb om terug te gaan naar mijn eigen woonst, dan is het probleem voor mij eigenlijk opgelost.

Uiteindelijk heb je nooit 100% garanties, ook als je trouwt en samen een eigendom hebt, loop je het risico uit elkaar te gaan, en je woonst te moeten verlaten als het moet worden verkocht. Maar dit is niet à la minute. Mijn angst was eigenlijk vooral om van de ene op de andere moment op straat komen te staan. Maar dit kan dus vermeden worden door het wettelijk samenwonen.

Franciscus

#7 , 13 sep 2011 18:17

Correct. Het moet zijn door de wilsverklaring (testament) wordt een gedeelte van de nalatenschap aan de in het testament genoemde personen nagelaten. Dit kan niet meer zijn dan het beschikbaar gedeelte (een kindsgedeelte). Het is juridisch inderdaad geen erfenis.

wanton

#8 , 13 sep 2011 19:51

Franciscus , ik stel vast dat u nog regelmatig de term 'kindsdeel' gebruikt. Ik wil er u op wijzen dat dat eigenlijk niet meer bestaat en niet meer voorkomt in het erfrecht.
Toet-anch-Amon

Franciscus

#9 , 14 sep 2011 00:16

Correct nu wettelijk voorbehouden gedeelte.... voor de rest blijft het wel hetzelfde maar juist is juist.
:D

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”