schenking vereffenen

pattataolivia
Topic Starter

schenking vereffenen

#1 , 16 sep 2011 17:41

Mijn zus heeft een twintig-tal jaar geleden een huis van onze moeder gekocht. Ze diende echter de grond niet te betalen, de waarder daarvan werd in mindering gebracht op de verkoopprijs, het ging dus om een "verdoken schenking".

Nu vraag ik mij af, kan ik deze handeling als schenking beschouwen, en mag ik dus vereffening vragen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 sep 2011 18:21

Mijn zus heeft een twintig-tal jaar geleden een huis van onze moeder gekocht. Ze diende echter de grond niet te betalen, de waarder daarvan werd in mindering gebracht op de verkoopprijs, het ging dus om een "verdoken schenking".

Nu vraag ik mij af, kan ik deze handeling als schenking beschouwen, en mag ik dus vereffening vragen?
Indien u kunt aantonen dat de betaalde totaalprijs destijds lager lag dan de gangbare waarde van de woning.
Beslissende factor zal het bedrag zijn waarop destijds registratierechten werden betaald. Indien dat bedrag door de Registratie aanvaard werd moet het beschouwd worden als een normale prijs en kunt u m.i. geen enkele recht uitoefenen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”