#5 , 26 sep 2011 08:47
Dus volgens jullie kan de federale overheid niet op hetzelfde ogenblik bevoegd zijn als de, in dit geval, de vlaamse overheid bevoegd is.
Stel het KB van 1996 zegt: onderwijsinstellingen krijgen een betalingsuitstel van 50 dagen voor het leveren van diensten ongeacht het bedrag van de opdracht.
Het Besluit van de vlaamse regering zegt: De factuur dient binnen de 18 dagen betaald te worden vanaf de datum van verzending.
Is het dan het grondwettelijk hof die hierover dient te beslissen wie zijn bevoegdheid heeft overschreden en dit via het stellen een prejudiciële vraag? (Daar de meesten onder jullie bevoegdheid verdeling/ bevoegdheid overschrijding aanreiken als de oplossing)
Ik dacht dat het grondwettelijk hof enkel wetgevende akten kon toetsen aan de grondwet. Daar een KB en besluit van de vlaamse regering geen wetgevende aktes zijn zie ik dit niet onmiddelijk gebeuren.
De exceptie van onwettigheid kan m.i. ook niet ingeroepen worden daar de ene niet in hogere rang bevindt als de andere.
Daarmee weet ik nog steeds net welke rechtsnorm voorrang geniet, of dient men zowiezo deze problematiek voor de rechter te brengen om uitsluitsel te krijgen?
Bedankt voor jullie inzichten!