onvolledigheid advocaat

chiarake
Topic Starter

onvolledigheid advocaat

#1 , 24 jan 2007 21:23

hallo,
ook ik ben nieuw hier op deze site.
Sinds eind augustus 2006 zijn mijn partner en ik uit elkaar, niet gehuwd, wij hebben een dochter van 5.
Op 15 januari heb ik het vonnis ontvangen van de vrederechter en mijn ex dient 150 euro allimentatie te betalen. Nu is dit blijkbaar niet met retroactiviteit. Ik heb veel gelezen op het internet, maar wist dus blijkbaar niet dat ik dit diende te vragen, aangezien de eerste conclusies reeds werden ingediend door ex op 8 september, ging ik ervan uit dat allimentatie diende betaald te worden vanaf september. Nu blijkt dat de vrederechter niet toestaat waar niet om gevraagd werd. Maar dit had mijn advocaat toch moeten weten, of niet ??? Kan ik deze retroactiviteit alsnog bekomen, zo ja, hoe ???
Alvast bedankt voor jullie reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 jan 2007 15:07

?Hoewel de rechtsspreuk 'onderhoudsgeld kent geen achterstallen' geen rechtsregel met algemene toedracht van het positief recht uitmaakt,dient uit de art.205 tot 211 te worden afgeleid dat de onderhoudsgelden in principe slechts verschuldigd worden wanneer zij door de schuldeiser aangevraagd worden.De in de art.203 en 303 vermelde verbintenissen ten behoeve van de kinderen bestaan echter afgezien van elke vordering die ingesteld wordt ten einde de uitvoering ervan te krijgen?(Cass. 2 juni 1978,Pas. 1978,I,1142,Arr.Cass. 1978,1173,R.W. 1978-79,904;Cass. 6 februari 1986,J.T. 1987,464).

De onderhoudsplicht ten behoeve van de kinderen bestaat dus ook vanaf uw uit elkaar gaan tot de dag waarop het huidige vonnis uw partner daartoe veroordeelt.Stel dus een nieuwe vordering in voor die periode.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

chiarake
Topic Starter

#3 , 26 jan 2007 20:53

bedankt voor uw reactie.
ik ben gaan zoeken voor meer info, maar ik geraak tot 'juridische aard', maar vind geen driehoekje.
Deze nieuwe vordering dien ik dit in te dienen bij het vredegerecht of bij de jeugdrechter ??
U begrijpt wel dat ik alle vertrouwen in mijn advocaat kwijt ben, zij zegt me gewoon : ge moogt al blij zijn dat de rechter heeft toegestemd in de indexaanpassing en de buitgengewone onkosten !!! Moet ik dit zomaar aanvaarden. Waar kan ik terecht al ik niet akkoord ben met mijn advocaat ??

Reclame

j.demoor

#4 , 28 jan 2007 15:27

Klik in de LANGE LEGE balk ACHTER ?Juridische aard? op het OMGEKEERD driehoekje uiterst rechts IN DIE BALK en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Als het verzoek ENKEL onderhoudsgeld betreft is de vrederechter bevoegd.Zie art.1320-1322 Ger.W.(=Gerechtelijk Wetboek).
Het verzoekschrift is ?op tegenspraak? overeenkomstig art.1034bis-sexies Ger.W.Zie daartoe: http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie en vragen daartoe een papieren formulier.U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

chiarake
Topic Starter

#5 , 28 jan 2007 16:32

Mr. Demoor,
dank u nogmaals voor uw reactie. Ik ben niet dom, achterlijk of kan niet slecht onderweg met computers, maar op het gerechtelijk wetboek, weet ik echt niet waar ik moet zoeken pfffffff
wat het formulier betreft, veronderstel ik dat u het formulier bedoelt 'verzoekschrift inzake onderhoudsgeld (art. 203 b.w) Dit had ik reeds afgeprint, maar heb afgelopen vrijdag contact opgenomen met het vredegerecht van Mechelen en daar heeft de griffier mij vertelt dat de rechter dit formulier niet accepteert. Wat nu ??? Ben echt ten einde raad, heb vrijdag mijn ex partner gevraagd of hij de allimentatie alsnog niet wou betalen vanaf september, maar zijn antwoord was : ik ben sinterklaas nie ze !!!

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 28 jan 2007 19:20

Niet te vlug opgeven...

Tracht het met onderstaande link eens. Misschien niet perfect, maar toch net iets meer uitleg hoe je aan de gewenste informatie geraakt

succes en vraag het gerust nog een keer als het je er niet uitgeraakt

http://www.f4j.be/informatie/hoe_zelf_e ... oeken.html

RR

Terug naar “Echtscheiding”