samenwonen zonder domicilie

natli74
Topic Starter

samenwonen zonder domicilie

#1 , 25 okt 2011 16:55

Goeie middag

Ik woon in een sociale woning en heb nu al een tijd een relatie met mijn vriend.
We zouden graag gaan samenwonen waar ik nu woon maar hij heeft juist een huis gekocht en kan zijn domicilie hier niet bij mij zetten
Kan je gaan samenwonen, aangeven aan de sociale woningen, zonder je domicilie adres op je verblijfadres te moeten zetten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 25 okt 2011 16:59

Dat is domiciliefraude!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

natli74
Topic Starter

#3 , 25 okt 2011 17:03

Daarom vraag ik als we dat anders kunnen oplossen?
Ik wil ook geen problemen krijgen met de sociale woning. ZIjn huis is te klein om naar daar te verhuizen.
Enig voorstel?

Reclame

roharro

#4 , 25 okt 2011 17:05

Daarom vraag ik als we dat anders kunnen oplossen?
Ik wil ook geen problemen krijgen met de sociale woning. ZIjn huis is te klein om naar daar te verhuizen.
Enig voorstel?
Neen. Het zou fraude zijn. Ofwel tov de sociale woningmaatschappij, ofwel tov de fiscus.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

natli74
Topic Starter

#5 , 25 okt 2011 17:06

ok bedankt voor de informatie
Ik wist het niet, dacht dat er mss een oplossing was.
Niet samenwonen dan....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 okt 2011 17:12

Wonen wil zeggen zijn belangen daar hebben dus als het beheer van de 'sociale woning' vast stelt of laat stellen via hun diensten of de politie dat er iemand bij u woont zelfs zonder domiciliëring is er van uwentwege contractbreuk met alle gevolgen van dien.
Als de politie dan een van ambtswege inschrijving doet ( voorstel aan gemeente na woonstonderzoek) zal uw vriend bij u worden ingeschreven en uw huur zal stijgen ( al of niet met schadevergoeding) of u wordt wegens regel hierboven op straat gezet. (vonnis vrederechter).
Uw vriend wordt dus ook ambtshalve geschrapt op zijn adres en zal, vermoed ik, hypothecaire voordelen verliezen en bepaalde registratierechten mogen bijbetalen.
Het is een of/of regel niet een en/en.
Ofwel woont men samen met voor EN nadelen ofwel niet.

artemis

#7 , 25 okt 2011 17:44

Ik zie een bijkomend probleem.

Voor zover mij bekend heb je geen recht op een sociale woning als je zelf een eigendom bezit.
Als uw vriend bij u zou komen wonen (met of zonder domicilie) dan is dat dus volledig tegen de geest van sociale woningen.
Vreemd dat 'zijn huis' te klein is om daar met twee in te gaan wonen.

natli74
Topic Starter

#8 , 25 okt 2011 18:15

Als we maar met 2 waren, was het huis juist van pas maar ik heb nog thuiswonende kinderen en daarom dus te klein.
Zou dat een probleem zijn als hij dan bij mij zou komen wonen? Het huis hier staat wel op mijn naam.

Franciscus

#9 , 25 okt 2011 18:18

U bent eigenaar van de sociale woning??

natli74
Topic Starter

#10 , 25 okt 2011 18:19

nee ik bedoel het huurcontract
En ik "denk" dat het ook zo kan blijven, ik ken andere koppels waar het huurcontract ook maar op één naam staat

Franciscus

#11 , 25 okt 2011 18:26

Een huurcontract is één -- het niet houden aan het reglement inzake aantal personen in huis enz enz is iets anders.
Als in uw contract staat te bewonen door 3 personen dan zijn dat er geen 4. U wijzigt eenzijdig uw contract en dan kan de rechter dit verbreken.
U wijzigt ook de financiële draagkracht van de samenwonenden wat eveneens een inbreuk is op, vermoed ik, de regels van de sociale woondienst.

Gebruiker21

#12 , 26 okt 2011 10:25

Natli74, wat zijn uw plannen op middellange termijn? Wil je daar blijven wonen, of gaan jullie op zoek naar een ander, eigen huis? Je vriend mag niet bij jou wonen, maar mogelijk mag je wel gasten ontvangen die dan al dan niet kunnen blijven slapen? Kwestie van een "in-between" oplossing te hebben, wanneer jullie toch op zoek gaan naar een andere woning.

Als je echter van plan bent daar te blijven wonen, is bovenstaande "raad" helemaal niet aan te raden. Zelfs al zou je vriend dan héél sporadisch blijven overnachten, dan nog zou je in de problemen kunnen komen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”