terug krijgen in beslag genomen goederen

kristof77
Topic Starter

terug krijgen in beslag genomen goederen

#1 , 02 nov 2011 18:26

beste Mede forum'mers

Weet er mij iemand hoe lang men moet wachten op de teruggave van goederen en geld dat destijds in beslag is genomen bij mij?
Het gaat uiteraard om zaken wat niet verbeurd zijn verklaard.
En hoe wordt men op de hoogte gesteld hiervan??

mvg 77'er :D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 nov 2011 18:31

In wat voor type zaak.
Het kan ook zijn dat de goederen vernietigd zijn.

kristof77
Topic Starter

#3 , 02 nov 2011 18:35

beste,
Het ging om een strafzaak.
Gaat om een pc,3x gsm,digitale camera en een aanzienlijke som geld(heb kunnen bewijzen dat het allemaal van mij,en eerlijk aangkocht was)
Indien er geen verbeurd verklaring is,dient men de goederen dan niet altijd terug te krijgen?

mvg

Reclame

Franciscus

#4 , 02 nov 2011 18:40

Er is al een uitspraak ten gronde? dus een in kracht van gewijsde gegane beslissing?
Wat staat er in het vonnis/arrest?

kristof77
Topic Starter

#5 , 02 nov 2011 18:45

Uitspraak is al in Juni geweest.
In de uitspraak stond niets van een verbeurd verklaring,wat volgens mijn advocaat erop wees dat ik alles zou terug krijgen.
Hij is momenteel met vakantie,voor 2 weken,kan hem er dus nu niets over vragen,daarmee dat ik de vraag op dit forum stel.

mvg

Franciscus

#6 , 03 nov 2011 08:49

Je zal best contact opnemen met de griffie van de rechtbank waar de zaak is voorgekomen.
Als het echter niet in het vonnis staat dan zal je ofwel bij de onderzoeksrechter of de procureur des Konings.

kristof77
Topic Starter

#7 , 03 nov 2011 23:22

Alsof de duivel ermee gemoeid is :)
Kreeg net vandaag een aangetekende brief thuis dat ik mijn goederen kan gaan terug halen.
Enkel het in beslag genomen geld,moet van een andere instantie komen,en kan nog wel ff duren.

mvg

j.demoor

#8 , 04 nov 2011 11:37

“Art.28sexies.§ 1. Onverminderd de bepalingen in de bijzondere wetten kan eenieder die geschaad wordt door een opsporingshandeling met betrekking tot zijn goederen, aan de procureur des Konings de opheffing ervan vragen. § 2. Het verzoekschrift wordt met redenen omkleed en houdt keuze van woonplaats in België in, indien de verzoeker er zijn woonplaats niet heeft. Het wordt toegezonden aan of neergelegd op het secretariaat van het parket en wordt ingeschreven in een daartoe bestemd register...”(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus

#9 , 05 nov 2011 11:51

Het COIV vermoed ik.
http://www.confiscaid.be/Fichiers/parke ... NL.doc.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

kristof77
Topic Starter

#10 , 07 nov 2011 21:43

Afgelopen vrijdag was ik de goederen dus gaan afhalen.
Wat bleek,pc zwaar beschadigd,2 ipv 3 gsm's terug gekregen,de duurste was er niet meer bij!!
Ivm de gsm's zijn er ook maar 2 ipv 3 opgestuurd door de lokale politie!!Daar is er dus eentje verdwenen.
Kan hier iets tegen gedaan worden?

JohnD

#11 , 07 nov 2011 22:17

U had de terugname van de goederen moeten weigeren en/of een DW in de hand moeten nemen om de staat van de goederen te laten vaststellen. Hoe gaat u nu een en ander bewijzen ? Zijn die goederen beschreven bij inbeslagname ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

killerboy

#12 , 08 nov 2011 09:28

Ben dus duidelijk niet de enige die problemen had om inbeslaggenomen goederen terug te krijgen. Heb dus ongeveer zelfde situatie voor. Nooit een lijst van inbeslagname gekregen. Zaak die in april 2007 geseponeerd werd waarvan goederen pas teruggegeven werden in mei 2011. Ook hier zijn dus een aantal zaken spoorloos verdwenen. Deze stonden dus zelfs niet vermeld op de lijst van neergelegde goederen op de griffie.
Dus kristof77 ik raad je aan om het volledig dossier eens na te kijken en mss vind je daar zoals ik toch aanwijzingen in dat de ontbrekende goederen toch meegenomen werden. Je advocaat kan nadien verdere stappen ondernemen om deze toch proberen te recupereren.

JohnD

#13 , 08 nov 2011 10:54

Bij een DW beslag is er gelukkig in de eerste plaats een (beknopte) omschrijving van de in beslaggenomen goederen verplicht en dat beslag dient ook nog, sedert begin dit jaar dacht ik, vermeld te worden in de berichten van beslag, wat ter inzage is aan DW's en ik dacht ook door advocaten kan geraadpleegd worden. Het verplicht vermelden heeft jaren geduurd omdat DW's nu eenmaal niet de les willen gespeld worden. Misschien dat dit ook dringend verplicht dient te worden om deze gegevens in een databank te plaatsen bij andere soorten van beslag.

Kan er mij misschien iemand zeggen of de "databank van de berichten van beslag" raadpleegbaar is door advocaten ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Archief”