testament of ?

Jan Solders
Topic Starter

testament of ?

#1 , 11 nov 2011 01:14

Situatie
Ouder getrouwd koppel – wettelijk stelsel
2 kinderen maar overleden - geen heel naaste familieleden.
Het kan natuurlijk gebeuren dat ze samen of zeer vlug achter elkaar overlijden.
Wat te doen ? ieder een testament laten opmaken door notaris. Samen één testament dat gaat niet denk ik.
Als de laatste overlijdt wie doet dan aangifte, want mensen weten toch niet dat ze in een testament staan of is men verplicht hen dat te zeggen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 nov 2011 10:32

Wanneer één van de partners overlijdt , erft in principe de andere echtgenoot alles. Wanneer deze laatste dan overlijdt , en er is geen testament , gaat alles naar diens familie : broers , zussen , neven,nichten. Misschien kunnen beiden afspreken wie hun erfgenamen worden. En dat zij dan elk een testament maken met die personen ( hoeft zelfs geen familie) telkens als begunstigde. Best is zo'n testament bij een notaris te doen. Die zorgt dan later voor de afhandeling en verwittigt de erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jan Solders
Topic Starter

#3 , 11 nov 2011 12:40

Als ze beiden een testament maken zie ik een probleem. Man begunstigt X, vrouw begunstigt Y bv.
Als man overlijdt dan krijgt X dus een deel. Dit is niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat eerst alles naar zijn vrouw gaat en daarna (bij overlijden van zijn vrouw) zijn gedeelte (of wat er van overblijft) naar X.
Kan in die zin een testament opgemaakt worden

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 nov 2011 12:53

De langslevende verkrijgt het vruchtgebruik.
Indien men wenst dat hij vooralsnog over alles volledig kan beschikken dan kan men gebruik maken van de techniek van het "restlegaat". Contacteer daarvoor notaris.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 11 nov 2011 13:31

Men kan een testament opmaken als volgt : ' Mijn ganse nalatenschap gaat naar mijn echtgenoot/ote. Mocht hij/zij zijn vooroverleden , gaat mijn erfenis naar ..XXX."
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”