tegenwerpelijk

Studente457d
Topic Starter

tegenwerpelijk

#1 , 13 nov 2011 12:22

Ik ben een studente aan de universiteit gent 1ste bachelor rechten, terwijl ik mijn leerstof aan het herhalen was kwam ik verscheidene keren het woord tegenwerpelijk tegen. Ik vond er op verschillende plaatsen in mijn cursus een woordje uitleg over, maar nooit echt een duidelijk antwoord op de vraag: wat is tegenwerpelijk nu eigenlijk?

Vb: Rechtshandelingen brengen enkel rechten en plichten mee voor degene die deze rechtshandelingen stellen; als feit zijn ze evenwel tegenwerpelijk aan eenieder.
(dat iedreen het moet respecteren en naleven ? )

mvg en dank bij voorbaat :D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 nov 2011 12:32

Een eenvoudig voorbeeld:

Huurder en verhuurder sluiten een contract af. Het is bindend voor beide partijen voor wat wederzijdse rechten en plichten betreft die daar uit voortvloeien. Op zich heeft dit geen enkele waarde tegenover derden (want die zijn geen mede-ondertekenaars).
Nochtans kan het tegenstelbaar gemaakt worden tegenover derden door het contract te registreren. In dat geval moet een derde er ook rekening mee houden, bijv. als koper van het verhuurde goed zal hij alsdan de rechten van de huurder zoals die voortvloeien uit het huurcontract afgesloten met de vorige eigenaar moeten respecteren. Men zegt dan dat het contract "tegenstelbaar" is tegenover derden; in bepaalde omstandigheden moeten bepaalde derden rekening houden met het bestaan van dat contract.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Studente457d
Topic Starter

#3 , 13 nov 2011 13:05

dankuwel :)

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2011 14:01

Heb ook iets geleerd !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Archief”