scheiden zonder inkomen

fieke72
Topic Starter

scheiden zonder inkomen

#1 , 31 jan 2007 00:54

ik schrijf in naam van mijn moeder omdat het heel dringend is.
Mijn moeder wil graag scheiden van mijn vader na meer dan 30 jaar huwelijk. Hij drinkt enorm veel, ze heeft vroeger al heel veel slagen gekregen, hij is dan een tijd gestopt met drinken, maar is helaas nu terug al een hele tijd bezig.

De situatie voor mijn moeder is emotioneel niet meer houdbaar, mijnvader maakt haar psychologisch kapot tot en met.
Daarom de reden dat ze zou weg willen voor er ongelukken gebeuren, maar het GROTE probleem is dat wij niet weten of mijn moeder indien zij dit zou doen, recht zou hebben op een uitkering. Ze leven nu momenteel van mijn vader zijn pensioen, hij heeft wel altijd gewerkt, en mijn moeder door jarenlange ziekte niet.

Kan u mij misschien zeggen / of op weg helpen, of er voor mijn moeder een weg zou zijn om het huis te kunnen verlaten en hoe dit aan te pakken? Want als ze zomaar weggaat heeft ze natuurlijk geen inkomen en dat houdt haar tegen, maar we hebben schrik dat de situatie heel slecht gaat aflopen.
Heeft zij recht op een uitkering ergens of dergelijke?

Met beleefde groeten,
fieke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 31 jan 2007 03:17

Beste,
Neem een kijkje op onderstaande link.

http://www.julierenson.be/files/hoofdst3.pdf

elsje

#3 , 31 jan 2007 17:17

ik schrijf in naam van mijn moeder omdat het heel dringend is.
Mijn moeder wil graag scheiden van mijn vader na meer dan 30 jaar huwelijk. Hij drinkt enorm veel, ze heeft vroeger al heel veel slagen gekregen, hij is dan een tijd gestopt met drinken, maar is helaas nu terug al een hele tijd bezig.

De situatie voor mijn moeder is emotioneel niet meer houdbaar, mijnvader maakt haar psychologisch kapot tot en met.
Daarom de reden dat ze zou weg willen voor er ongelukken gebeuren, maar het GROTE probleem is dat wij niet weten of mijn moeder indien zij dit zou doen, recht zou hebben op een uitkering. Ze leven nu momenteel van mijn vader zijn pensioen, hij heeft wel altijd gewerkt, en mijn moeder door jarenlange ziekte niet.

Kan u mij misschien zeggen / of op weg helpen, of er voor mijn moeder een weg zou zijn om het huis te kunnen verlaten en hoe dit aan te pakken? Want als ze zomaar weggaat heeft ze natuurlijk geen inkomen en dat houdt haar tegen, maar we hebben schrik dat de situatie heel slecht gaat aflopen.
Heeft zij recht op een uitkering ergens of dergelijke?

Met beleefde groeten,
fieke
Fieke, wat heeft je moeder geluk met zo,n begripvolle houding van haar kind(eren) .
Er zijn vele mensen die in zo,n situatie verkeren , maar die hoe onbegrijpelijk ook niet kunnen rekenen op : begrip: bij de kinderen..... met alle gevolgen vandien _ gezinsdrama's- zware depressies - zelfdoding enz.
1- Praat erover met een vertrouwenspersoon (huisarts )
2-Maak een afspraak bij de vrederechter van je gemeente, stad en leg je probleem uit, want feitelijk is het je vader die het huis zou moeten verlaten en niet je moeder!! Moeders cijferen zich nogal snel weg en eigenlijk is hij het die alle ellende veroorzaakt,
3- Blijf jullie moeder steunen , want ze zal het zeker nodig hebben . Het is voor haar een moeilijke , belangrijke stap . Nu efkens door een dal gaan , maar ieder mens heeft recht op een gelukkig ?n menswaardig leven!! Goede moed Els

Reclame

j.demoor

#4 , 01 feb 2007 10:34

?Art213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot SAMENWONING verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U kan aan de vrederechter dringende voorlopige maatregelen vragen om die samenwoningsplicht op te schorten en EVENTUEEL een hulpuitkering ten laste van uw echtgenoot alsmede het gebruiksrecht van huis en inboedel.Die maatregelen vormen de start van de twee jaar feitelijke scheiding op grond waarvan u later echtscheiding kan vragen.

.Zie daartoe art.223 B.W. en art.1253ter Gerechtelijk Wetboek en http://www.Vredegerecht.be > Formulieren

?Art.74...?2.De...feitelijk gescheiden echtgenoot kan de uitbetaling van een gedeelte van het rustpensioen van zijn echtgenoot verkrijgen voor zover...?3.A.De aanvrager die geen aanspraak kan maken op...verkrijgt de betaling van de helft van het pensioen als gehuwde dat aan zijn echtgenoot in de pensioenregeling voor werknemers kan worden toegekend...?(Algemeen Reglement Werknemerspensioenen 21 december 1967).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Echtscheiding”