Overlevingspensioen + part-time werken

VKNRT
Topic Starter

Overlevingspensioen + part-time werken

#1 , 25 nov 2011 16:10

In juli overleed mijn vrouw aan 36-jarige leeftijd. Ikzelf werk full-time en heb dochtertje van 4 jaar.
Ondervind steeds meer tijdsgebrek bij combinatie full-time job, huishouden, zorg voor m'n dochter.

Daarom speel ik met het idee het overlevingspensioen aan te vragen + part-time te gaan werken ipv fulltime.
Overlevingspensioen werd al berekend op 1150 Euro netto per maand, en daarnaast mag ik maximaal 21600 Euro BRUTO per jaar bijverdienen. (wettelijk plafond)

Daarom overweeg ik een gesprek met mijn werkgever om mijn job/inkomen zodanig te herzien dat ik niet boven het bruto maximuminkomen kom van 21600 Euro per jaar.

Om ietwat voorbereid aan dit gesprek met de werkgever te beginnen wou ik vragen :

- het bruto maximuminkomen van 21600 per jaar : op wat slaat dat ? Komt dit bvb overeen met code 1250 van de belastingsaangifte ? Welke bedragen vallen hieronder ? Is dit het brutoloon voor inhouding rsz enz ?
- het netto maandbedrag van 1152,20€ overlevingspensioen dat me werd berekend door de rijksdienst voor Pensioenen : is dit ook nog eens onderhevig aan bepaalde belastingen ? zou ik bijvoorbeeld op de belastingsaangifte hoger belast worden omdat ik 1152,20€ overlevingspensioen geniet dan dat ik hetzelfde bedrag zou verdienen uit een job ?

Is het realitisch om volgende redenering te maken :
A. Overlevingspensioen : 1152,20 Euro per maand
B. Inkomen uit een job : max. 21600 € bruto per jaar = 1800 € bruto per maand = pakweg 1000 € per maand netto (heel grof gerekend)
Totaal A + B = ongeveer 2152 € netto per maand.

Zijn er bepaalde factoren waar ik rekening mee moet houden ? Ik ben tenslotte nog 'maar' 37 jaar, en zou willen vermijden dat ik door dergelijke grote beslissing te nemen, later voor onverwachtse verrassingen zou komen te staan.

Hartelijk dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 26 nov 2011 10:51

Geachte,

Eerst en vooral mijn innige deelneming bij het overlijden van uw echtgenote en moeder van uw dochtertje van 4.
U mag uw overlevingspensioen cumuleren met een activiteit als werknemer aan bedrag toegelaten arbeid met kinderlast, zijnde 21.600 euro per jaar, zoals u zelf reeds heeft aangegeven.

Dit bedrag van 21.600 euro per jaar, is een bruto-bedrag, dus voor inhouding rsz-bijdrage of voorheffing belastingen, vakantiegeld, eindejaarspremie, kortom alle inkomsten die aanzien worden als loon aan bruto-bedrag en over 12 maanden. Dit overlevingspensioen mag u gedurende maximum 12 al dan niet opeenvolgende maanden cumuleren met een vervangingsinkomen uit ziekte of werkloosheid, waarbij het overlevingspensioen wordt herleid tot het basisbedrag Inkomensgarantie voor Ouderen.
De inhoudingen op uw pensioen worden berekend op basis van uw bruto-pensioenbedrag. De inhoudingen op uw inkomen uit arbeid, worden beperkt tot het bedrag aan inkomen uit werken. Bij de aangifte personenbelasting zal de belasting definitief gevestigd en gevorderd worden. U kan via internet perfect een belastingsimulatie maken.

Om rechten te openen op een overlevingspensioen moet men in geval van jonger dan 45 jaar, bvb. voldoen aan de voorwaarde kinderlast. U voldoet aan deze voorwaarde al uw overlevingspensioen ingaat als u uw dochter nog ten laste heeft. Dit zal voor u geen probleem zijn. Uw dochter zal ook nog ten laste zijn als u 45 jaar wordt.

Ingevolge uw eigen tewerkstelling bouwt u nog verder een rustpensioen op. Uw overlevingspensioen kan u later cumuleren met een eigen rustpensioen ten belope van 110% van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan.

Opgelet deze informatie is gebaseerd op de huidige pensioenwetgeving. Wat er uit de bus zal komen ingevolge de regeringsonderhandeling is uiteraard nog koffiedik kijken.

Deze inlichtingen zijn dan ook louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Ik meen u zo voldoende te hebben ingelicht.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”