Kan ik mijn moeder ten laste nemen?

ecvcaute
Topic Starter

Kan ik mijn moeder ten laste nemen?

#1 , 05 dec 2011 17:41

Ik woon samen met mijn moeder. Kan ik haar (fiscaal) ten laste nemen? Wat houdt dit concreet in? Wat impliceert dit voor de berekening van de aanslag resp. voor recht op uitkering dat pas ontstaat als het belastbaar inkomen een bepaald grensbedrag niet overschrijdt (Tegemoetkoming Gehandicapten/Invaliditeitsuitkering)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#2 , 06 dec 2011 21:50

Ja

Het zal veel makkelijker zijn om haar ten laste te nemen indien zij ouder dan 65 jaar is (omwille van de vrijstelling van een groot gedeelte van haar pensioen

"Ingevolge de wet van 6-07-2004 ( B.S. 05-08-2004 ) tot wijziging van de artikelen 132 en 143 van het ( WIB/1992 ) inzake de tenlasteneming van bepaalde personen ouder dan 65 jaar wordt een ascendent als persoon ten laste aangemerkt.

Het bedrag dat krachtens art. 131 WIB/1992 wordt vrijgesteld, wordt volgens art. 132, eerste lid, 7° van het WIB/1992 verhoogd met de volgende toeslagen : 2.520 EUR ( basisbedrag 1.740 EUR ) voor elke persoon ten laste die is bedoeld in art.136, 2° van het WIB/1992 en die de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt.

Ingevolge art. 136, 2° van het WIB/1992 worden de ascendenten ten laste van de belastingplichtige aangemerkt, mits zij deel uitmaken van het gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.610 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen.

Art. 143, 3° van het WIB/1992 bepaalt dat met de eerste schijf van 22 770 EUR ( basisbedrag 14.500 EUR ) van het brutobedrag van de in art. 34 van het WIB/1992 bedoelde pensioenen die zijn verkregen door in art.132, eerste lid, 7° van het WIB/1992 bedoelde personen geen rekening moet gehouden wordt"
( Deze tekst heb ik uit een verzoekschrift gehaald. De huidige bedragen liggen al wel iets hoger. Die rechtzaak werd met glans gewonnen ).

Maw een INWONENDE moeder mag al een pensioen tot ongeveer 24 000 euro per jaar hebben om nog ten laste te kunnen zijn, indien zij OUDER dan 65 jaar is )

Dit heeft geen invloed op de vergoeding van de FOD sociale zekerheid

ecvcaute
Topic Starter

#3 , 06 dec 2011 23:44

Bedankt voor uw antwoord. Maar er blijven nog een aantal onduidelijkheden.

Volgens een Google-hit zou het gegeven dat ik mijn moeder ten laste neem impliceren dat ik zelf een belastingvrijstelling geniet van ongeveer 2700 euro. Het is nu zo dat ik wel voldoe aan de medische voorwaarden voor een Integratietegemoetkoming (IT) maar er geen krijg omdat ik samenwoon met mijn moeder. Doordat ik samenwoon met een bloedverwant tot de 3de graad behoor ik tot categorie A. Voor categorie A vervalt het recht op IT voor een inkomen (van mezelf) van ongeveer 6000 euro/jaar. Met een vrijstelling van ongeveer 2700 euro op mijn inkomen (tgv. een eventuele tenlasteneming) zou mijn belastbaar inkomen mogelijks beneden het grensbedrag (voor de IT) van 6000 euro komen te liggen. Aangezien het recht op IT afhangt van het inkomen dacht ik dat ik daardoor eventueel wel aanspraak op IT kan maken (en mogelijks ook Inkomensvervangende Tegemoetkoming (IVT)). Het recht op de Tegemoetkoming van de FOD betreft dus niet het bedrag dat mijn moeder nu van de FOD ontvangt (ze heeft geen enkele Tegemoetkoming alleen een weduwenpensioen van ongeveer 1000 euro /maand (maw. ruim beneden de vrijstelling op pensioenen van grosso modo 22000 euro)). De vraag is of ik zelf door het fiscaal ten laste nemen van mijn moeder over een inkomen kom te beschikken dat lager ligt dan het grensbedrag van 6000 euro van toepassing voor het recht op IT en IVT voor categorie A. Mijn inkomen: werkloosheidsuitkeringen lager dan 9000 euro. Als er daarop ten gevolge van de tenlasteneming een vrijstelling van 2700 euro wordt toegepast, komt mijn inkomen in de buurt van het grensbedrag voor categorie A en kan ik misschien toch een IT krijgen.

Nog een tweetal elementen die mogelijks een rol spelen bij dit alles.

1.Ik woon samen met mijn moeder in het ouderlijk huis. Ik heb nog twee zussen. Sinds het overlijden van vader heeft mijn moeder vruchtgebruik en zijn wij drieën naakte eigenaar van de woning. Is dit gegeven van invloed op de mogelijkheid tot fiscale tenlasteneming?

2. Invloed van het kadastraal inkomen: Mijn ouders hadden en hebben alleen deze woning in eigendom.

Als de mogelijkheid tot fiscale tenlasteneming er in de gegeven situatie blijft.

Hoe kan ik mijn moeder dan fiscaal ten laste nemen? (Ik lees in de vermelde Google-hit verwijzing naar code 1043.)

Wat gebeurt met de aanslag van de inkomsten van mijn moeder? Nu ontvangen we elk een apart aanslagbiljet en worden ons beider inkomsten apart belast? Komt bij een fiscale tenlasteneming de aparte aanslag op het inkomen van mijn moeder te 'vervallen' (omdat ik hem tenlasteneem)?

Om kort te gaan: Uit wat ik op Google lees, leer ik dat een fiscale tenlasteneming van mijn moeder (gegeven haar 'beperkte' inkomsten) een gunstige invloed zou hebben op mijn belastbaar inkomen (een 2700 euro). Door die vrijstelling komt mijn inkomen beneden het grensbedrag te liggen dat recht geeft op IVT en IT. En dit alles door een eenvoudige fiscale tenlasteneming.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 dec 2011 00:00

Uw belastbaar inkomen verandert helemaal niet. Enkel de belastingvrije som wordt groter. Daardoor betaalt u minder belasting op HETZELFDE belastbaar inkomen. Daardoor valt uw redenering helaas in duigen.

Uw moeder moet alleszins verder belastingen betalen op haar inkomen.
KI van de eigen gezinswoning heeft geen invloed.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#5 , 07 dec 2011 01:14

Enkel de inkomsten die de moeder geniet zijn van tel, deze mogen een bepaald niveau niet overschreiden.

jefke007

#6 , 07 dec 2011 08:11

Zoals reeds gemeld is geworden daalt uw belastbaar inkomen niet als u uw moeder ten laste neemt. Fiscaal geeft dit een voordeel van ongeveer 750 euro per jaar.
U blijft beiden een apart aanslagbiljet krijgen.
Het is inderdaad gewoon achter kode 1043 "1" vermelden. Er moet geen enkel bewijs bijgevoegd worden . De fiscus kan dit eventueel allemaal zelf nakijken oa in het rijksregister.
Indien uw laatste aanslagbiljet nog geen 6 maanden oud is kan u er nog een bezwaarschrift indienen.

Als je samen één aanslagbiljet wil kan je je op het gemeentebestuur als "wettelijk samenwonende" laten registeren. Het inkomen van uw moeder is wel te hoog om daar ook een fiscaal voordeel bij te hebben, bovendien kan zij dan niet meer als persoon ten laste zijn, indien jullie slechts één aanslagbiljet wensen.

"Wanneer een belastingplichtige met één van zijn ascendenten of zijverwanten tot en met de tweede graad een verklaring van wettelijke samenwoning aflegt, kan die as-cendent of zijverwant niet als persoon ten laste van de belastingplichtige worden aangemerkt en heeft laatstgenoemde bijgevolg geen recht op de toeslag op de belastingvrije som van 1.740 EUR, zelfs niet voor het jaar waarin de verklaring van wettelijke samenwoning is afge-legd. De gelijkschakeling van wettelijk samenwonenden met gehuwden overeenkomstig art. 2, § 1, 2°, WIB 92, impliceert immers dat wanneer personen die elkaars ascendent, des-cendent of zijverwant tot en met de tweede graad zijn, een verklaring van wettelijke samen-woning afleggen, zij voor de toepassing van de inkomstenbelastingen niet langer als elkaars ascendent, descendent of zijverwant kunnen worden aangemerkt.
"( circulaire FOD financien )

Of het verschil voor de FOD sociale zekerheid gaat maken, is m.i. zeer twijfelachtig.

Het speelt geen rol van wie het huis is, zelfs als het huis gehuurd wordt om je moeder fiscaal ten laste te nemen. Het KI van een huis heeft er ook niets mee te maken, en het KI wordt er uiteraard ook niet door veranderd.

Ik heb het volgende ergens gelezen, weet alleen niet meer waar :
"zijn ze fiscaal ten laste?

Deel uitmaken van het gezin. Op 1 januari 2010 (het aanslagjaar) moeten uw ouders (of broer/zus) werkelijk én op bestendige wijze met u samenwonen (ze moeten m.a.w. onder hetzelfde dak leven).

Beperkt inkomen. Ze mogen ook maximaal € 2.830 aan netto bestaansmiddelen hebben. Dat is uiteraard bijzonder weinig, maar de pensioenen van uw ouders die 65 jaar of ouder zijn, moet u ten belope van € 22.770 niet meetellen bij de vaststelling van hun netto bestaansmiddelen (art. 143, 3° WIB 92). Van wat overblijft (na aftrek van die € 2.770) mag u ook nog eens 20% forfaitaire kosten aftrekken. Het aldus bekomen nettopensioen vergelijkt u dan met de toegelaten € 2.830.

Voorbeeld. Uw vader is 66 jaar oud en woont bij u in. Hij krijgt € 26.000 aan pensioen. Daarmee is hij fiscaal ten laste: € 26.000 - € 22.770 = € 3.230 x 80% = € 2.584. Dat is dus minder dan € 2.830.

Pensioen per ouder bekijken! Stel, uw moeder is 63 jaar en uw vader is 68 jaar. U moet dan met zijn pensioen ten belope van € 22.770 geen rekening houden (en dus kunt u hem wellicht ten laste nemen). Het pensioen van uw moeder telt wel mee (na aftrek van 20% kostenforfait). Over twee jaar telt ook haar pensioen voor € 22.770 niet meer mee (en wordt zij wellicht ook als ten laste beschouwd).

Overige bestaansmiddelen samen bekijken.Wonen uw beide ouders bij u in en wilt u ze ten laste nemen, dan moet u hun netto bestaansmiddelen samentellen. Is hun gezamenlijk inkomen kleiner dan € 2.830, dan zijn ze allebei ten laste. Ligt hun inkomen tussen de € 2.830 en de € 5.660, dan is één van hen ten laste. Is hun gezamenlijk inkomen hoger dan € 5.660, dan is geen van beiden ten laste.

U kunt ook bij hén inwonen!

Uw ouders hoeven niet per se bij u in te wonen om ze fiscaal ten laste te kunnen nemen. Als u dus nog bij uw ouders woont en ze voldoen aan alle voorwaarden, dan kunt u ze fiscaal ten laste nemen. Het feit dat uw ouders de eigenaar zijn van de woning waarin u samen met hen woont, verhindert dit dus niet (Commentaar Wetboek Inkomstenbelastingen136/6).

U kunt zowel uw ouders als uw broers/zussen fiscaal ten laste nemen wanneer ze een bepaalde inkomensgrens niet overschrijden én minstens 65 jaar oud zijn. Zij hoeven niet noodzakelijk bij u in te wonen, want u mag ook bij hén inwonen (u woont bv. nog thuis bij uw ouders)
""

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false; ( ivm com IB 136/6)
en zie ook circulaire Circulaire nr. Ci.RH.331/594.501 (AOIF Nr. 65/2010) dd 25.10.2010 Die circulaire van bladzijden lang over ouders persoon te laste is eveneens op de website van de FOD finaniancien te vinden.
Eventueel kan ik hem u ook bezorgen

Het basisbedrag van 14500 is voor het aanslagjaar 2011 ( inkomsten 2010 ) 22770 , en 1740 is 2730 geworden, en 1800 is 2830 geworden

Terug naar “Andere”