vruchtgebruik en art 605BW

evsb
Topic Starter

vruchtgebruik en art 605BW

#1 , 14 dec 2011 10:36

Stel : 2 vruchtgebruikers A en B van een huis. A heeft levenslang vruchtgebruik over zijn helft en 1/6 blote eigendom, B heeft het vruchtgebruik over de andere helft. B is tevens blote eigenaar van de helft + 1/6 van het huis. In afwijking van art 605 BW willen ze overeenkomen dat A gedurende zijn vruchtgebruik instaat voor alle kosten verbonden aan het huis. Verder wenst B dat A zijn vruchtgebruik afgeeft als hij in een home gaat.

Kan je het onderstaande in a) en b) overeenkomen, en hoe moet dat dan geldig gebeuren.
Kan dat met een onderhandse akte of moet het met een akte verleden door een notaris ?
Is a) in rechte wel afdwingbaar ? ; en b) ?

a) “Zodra ik omwille van mijn fysische of mentale toestand niet meer in staat zou zijn om het huis in de Xstraat te bewonen, en daardoor mijn intrek zou moeten nemen in bijvoorbeeld een rust- en verzorgingsinstelling of serviceflat, dan zal ik verzaken aan mijn vruchtgebruik.
b) Gedurende de gehele periode van mijn vruchtgebruik zal ik op eigen kosten instaan voor het onderhoud en voor alle reparaties die aan het gehele eigendom noodzakelijk moeten gebeuren, zelfs de grove herstellingen die krachtens de wet ten laste van de blote eigenaar zijn. Gedurende de gehele periode van mijn vruchtgebruik zal ik verder alle periodiek verschuldigde overheidslasten die verbonden zijn aan het gehele eigendom ten laste nemen

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding