stopzetting alimentatie

syltan
Topic Starter

stopzetting alimentatie

#1 , 16 jan 2012 23:52

wie kan me raad geven? ik ben reeds 14 jaar gescheiden van mijn ex vrouw, toen in onderlinge toestemming enkel met notaris, volgens die notaris was de alimentatie 497 euro maandelijks, waarmee ik ingestemd heb, het huis is bij haar gebleven, wat binnen het jaar door haar verkocht werd moet in blijven betalen tot de dood of kan ik dat stopzetten? ik ben 14jaar getrouwd geweest
syltan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 jan 2012 09:08

“Art.301...§ 4. De duur van de uitkering mag niet langer zijn dan die van het huwelijk. In geval van buitengewone omstandigheden, kan de rechtbank de termijn verlengen, indien de uitkeringsgerechtigde aantoont dat hij bij het verstrijken van de in het eerste lid bedoelde termijn, om redenen onafhankelijk van zijn wil, nog steeds in staat van behoefte verkeert. In dit geval beantwoordt het bedrag van de uitkering aan het bedrag dat noodzakelijk is om de staat van behoefte van de uitkeringsgerechtigde te dekken.”(Burgerlijk Wetboek).

Overgangsbepalingen:
“Art. 42...§ 5. Artikel 301, § 4, van hetzelfde Wetboek, zoals gewijzigd bij artikel 7, is van toepassing op de uitkeringen tot levensonderhoud, die zijn vastgesteld door een vonnis dat voorafgaat aan de inwerkingtreding van deze wet. Indien de duur van de uitkering niet werd bepaald, neemt de in artikel 301, § 4, bepaalde termijn een aanvang op de datum van de inwerkingtreding van deze wet(=1 september 2007). Indien de duur van de uitkering werd bepaald, blijft deze duur van toepassing, zonder dat ze de beperking waarin wordt voorzien in het tweede lid kan overschrijden.”(27 APRIL 2007. - Wet betreffende de hervorming van de echtscheiding,Belgisch Staatsblad 7 JUNI 2007).

Bij echtscheiding door onderlinge toestemming geldt:
"Art.1288...Uitgezonderd wanneer de partijen uitdrukkelijk het tegenovergestelde zijn overeengekomen,kan de bevoegde rechter,op vordering van een van de partijen,de in de bepaling onder 4° van het eerste lid bedoelde uitkering later verhogen,verminderen of afschaffen,indien..."Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”