huishuur terugtrekken - afstand woon-werkverkeer

n@th
Topic Starter

huishuur terugtrekken - afstand woon-werkverkeer

#1 , 22 jan 2012 16:18

Hallo,
Ik woon 66 kilometer van mijn werk (Zaventem) en met de files geeft dit soms wel problemen.
Nu heb ik gehoord dat ik eventueel een huis/appartement zou kunnen huren dichter bij mijn werk en dit fiscaal zou kunnen aftrekken.
Kan iemand mij hier raad bij geven?
- Wat is het maximumbedrag van de huurprijs (van de tweede woning)?
- Hoeveel (% van het huurbedrag) kan ik terugtrekken?
- Is er een maximumbedrag dat ik hiervoor kan terugtrekken?
- Wat is de minimumafstand tussen het werk en de eerste woning?
- Hoe moet ik dit ingeven?
- Moet ik hiervoor extra documenten aanvragen of de verhuurder formulieren laten invullen?
- Hoe gaat dit in zijn werk?
- ...

Alvast bedankt,
N

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2012 21:58

- U kan een tweede woonst huren en dit inbrengen als beroepskost ALS U Uw beroep praktisch niet kan uitoefenen zonder deze woonst. Dus voor alle duidelijkheid, als U gewoon dichter bij Uw werk gaat wonen en dit Uw enige woonst is, dan kan U dat niet aftrekken als beroepskost.
- Belangrijker dan die 66 kilometer is de reistijd van en naar Uw werk in normale omstandigheden. Als U dagelijks één uur (enkele reistijd) onderweg bent in normale omstandigheden, dan zal dit waarschijnlijk niet aanvaard worden als argument. Als U SOMS eens in de file staat waardoor U twee uur onderweg bent ipv één, dan zal ook dat niet aanvaard worden als argument. Beschikt U niet over eigen vervoer en doet het openbaar vervoer er bijvoorbeeld meer dan twee uur over, dan is dat wel een goed argument. Alles hangt dus een beetje van de omstandigheden af en hoe Uw belastingscontroleur dit aanvoelt.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”