Vruchtgebruik stiefmoeder

Pollux14
Topic Starter

Vruchtgebruik stiefmoeder

#1 , 31 jan 2012 01:09

Mijn moeder is overleden toen ik nog klein was, m.ijn ouders hadden samen een gezinswoning als eigendom. Vader had dus vruchtgebruik op de helft van het huis en de andere helft was zijn volle eigendom. Hij is later opnieuw gehuwd met contract scheiding van goederen. Onlangs is hij overleden. De stiefmoeder beweert bij hoog en laag dat zij het vruchtgebruik heeft, maar heeft zij nu het volledige vruchtgebruik?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 31 jan 2012 08:15

Aangezien het hun gezinswoning is, heeft zij inderdaad vruchtgebruik. Of ze het volledige vruchtgebruik heeft, weet ik niet (daarvoor zal er sebiet wel iemand langskomen om dat uit te leggen), maar ik weet wel dat het onmogelijk zal zijn om haar het huis uit te krijgen, want de gezinswoning is beschermd. En ik denk dat dat misschien de achterliggende reden van je vraag is?

(Een gokje over het vruchtgebruik: Ik gok dat zij het halve vruchgebruik heeft en dat als jullie haar kunnen overtuigen om het huis te verlaten, jullie haar nog wel de waarde van dat vruchtgebruik zullen moeten uitbetalen)

wanton

#3 , 31 jan 2012 14:16

Een nieuw echtgenote kan slechts het vruchtgebruik erven van haar echtgenoot voor het deel waarvan die volle eigenaar was. Het vruchtgebruik van de andere (moeders) helft gaat naar de blote eigendom van de kinderen. Die vrouw heeft dus slechts vruchtgebruik van de helft van de woning. Als zij blijft wonen , dient zij een halve huur te betalen. Indien zij elders gaat wonen en het huis wordt verhuurd , krijgt zij de helft van de huur. Bij verkoop , waar zij moet mee akkoord gaan , krijgt zij een fikse vergoeding voor dat vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Pollux14
Topic Starter

#4 , 01 feb 2012 00:04

Bedankt voor jullie antwoord!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”