Een overlijden BEGINT in vele gevallen pas een lijdensweg...
Met dank aan de forum regulars ben ik er in geslaagd een goede aangifte nalatenschap op te stellen.
De ambtenaren van het registratiekantoor waren HEEL behulpzaam maar wezen me er op dat een gift tussen levenden uit 1960 die bekend was bij het CTR en waarop de aangifte ook gebaseerd is, nog niet GEREGISTREERD was, en dat nog diende te gebeuren.
*zucht*
Op mijn navraag dient deze registratie te gebeuren door de notaris die de minuten ervan bewaarde. en hierdoor MAG DIE NOTARIS EEN ERELOON REKENEN ALS OMVATTENDE DE VOLLEDIGE NALATENSCHAP. Doordat ik bij een andere notaris een akte van erfopvolging vroeg, werd die namelijk op de hoogte gebracht.
Ik viel bijna van mijn stoel.
Ik heb ALLES helemaal zelf gedaan (behalve de akte van bekendheid, die enkel nodig was omdat die gift niet was herroepen)
De aangifte is compleet en kan worden ingediend (draft is goedgekeurd door registratiekantoor)
Maar die notaris mag en ZAL toch een commissie vragen over deze nalatenschap !?
Dit is dezelfde notaris die tijdens een vorige schenking 5 jaren geleden heeft NAGELATEN ons te wijzen op het bestaan van deze akte (hoewel ze in ZIJN minuten zat)
Als ik het dus goed begrijp, zal de persoon die er voor gezorgd heeft dat de fiscus 2 maal bij ons langs komt en dat ik een AKTE van bekendheid nodig had, ipv een gewoon attest van erfopvolging nu nog eens extra beloond worden met een ereloon voor iets waar hij TOTAAL NIETS VOOR HEEFT GEDAAN (want ik heb de aangifte zelf gedaan)
Dit kan toch niet ! kan ik hier iets tegen beginnen ? via de overkoepelende organisatie van de Notarissen of iets dergelijks ?
Een radeloze zoon