Hallo,
Beetje vreemd verhaal, maar graag jullie raadgeving hierover:
Mijn tante heeft sinds kort een facebookpagina, en werd gecontacteerd door een man die bezig is met stambomen, en iedereen zoekt met de familienaam 'stulenzo'.
Hij heet zelf ook zo, en probeert zoveel mogelijk mensen te vinden om alle namen en families in kaart te brengen.
Enkele weken later krijgt mijn tante een mail van een "généalogiste" uit Luik, die beweert dat mijn tante en haar zussen de enige wettelijke erfgenamen zouden zijn van een landhuisje in Luik. De man die overleden is heette ook Stulzeno, zijn vrouw is ook al overleden en ze waren kinderloos.
De meneer uit Luik werkt in opdracht van advocaten en/of particulieren die op zoek zijn naar familieleden of eventuele erfgenamen.
Hij vraagt aan mijn tantes om een kopie op te sturen van hun geboorteakte en paspoort, om de identiteit te kunnen verifiëren. Mijn tante heeft dat gedaan, de andere zussen willen dit niet doen want ze vertrouwen het zaakje niet.
Ondertussen is een andere tante deze mail gaan binnenbrengen bij de politie, om te checken of deze persoon uit Luik echt bestaat, en of er geen kwaad opzet in het spel is. De politie neemt deze zaak ernstig, omdat er blijkbaar vaak identiteitsroof gepleegd wordt op die manier. Zij zijn nog bezig met een onderzoek, en contacteren ons van zodra ze meer info hebben.
Gisteren hebben al mijn tantes telefoon gehad van een notaris, die hen elk vandaag en in de loop van volgende week een bezoekje komt brengen, om deze zaak te bespreken.
Is het gebruikelijk dat een notaris aan huis komt? Stel dat het een echte notaris is, zijn mijn tantes verplicht documenten te ondertekenen?
Stel dat er een erfenis is, kan je te weten komen of er ook schulden aan vasthangen?
Mijn ouders hebben contact gehad met de Nationale Bank, maar die zeiden dat wanneer iemand overlijdt, deze persoon geschrapt wordt uit hun bestand, en dat ze daardoor niet kunnen zien of iemand schulden had.
Wat raden jullie ons aan?
Alvast bedankt voor de tips!