Mijn vriendin en ik hebben pas een huis gekocht, nadat we de sleutel kregen hebben we echter gemerkt dat een aantal zaken niet meer aanwezig zijn. De verkoop is gesloten via een immokantoor en op de site van het immokantoor stond bv duidelijk in de advertentie dat de keuken een vaatwasser en een frigo met dieprvies omvatte. Tevens waren er foto's van de keuken zichtbaar op de internet site, op deze zag je duidelijk een vaatwas in de keuken.
Nu blijkt echter dat de verkopers de vaatwasser hebben meegenomen en de frigo is er een zonder diepvries geworden. Ze claimen telefonisch de fout op de advertenties van het immokantoor aangegeven te hebben aan het immokantoor, maar deze hebben nooit aanpassingen gemaakt aan de site. Het immokantoor zelf zegt dat ze de verkopers duidelijk op de hoogte hebben gebracht van wat zou gepubliceerd worden en dat hier nooit reactie op is gekomen. Zij kunnen een email aantonen waarop ze de kopers op de hoogte stellen van wat er gaat gepubliceerd worden en de verkopers kunnen dus niets schriftelijk bewijzen. Het immokantoor geeft ons schriftelijk aan dat we gelijk hebben en deze items dus wel degelijk bij de verkoop hoorden. In de verkoopsovereenkomst staat ook niets over deze items vermeld.
De verkopers reageren ook niet meer als we hen per email telefonisch proberen te contacteren om dit geschil te kunnen oplossen. Voor hen is de deal rond en is de zaak afgesloten. Deze attitude stoort me vreselijk en ik wil het hier niet bij laten. Omdat ze niet reageren zijn we naar onze notaris gegaan, deze heeft ook al 2x een email gestuurd naar de notaris van de verkopers, De eerste keer hebben ze een reactie gestuurd die eigenlijk naast de kwestie was en waar ze dus zeggen dat zij vinden dat ze alle recht hebben om deze zaken mee te nemen, de 2e keer niets. We hebben hen nog voorgesteld dat we de frigo zouden laten, maar de vaatwasser willen we terug of een compensatie hiervoor krijgen. Maar dit is dus ook zonder reactie gebleven. Onze notaris zegt ook dat wij in ons gelijk zijn en stelt dat we een aangetekende ingebrekestelling moeten sturen en indien daarop geen reactie, het in een proces moeten trekken. Er zijn spanningen van in het begin tussen de verkopers en het immokantoor, maar wij zijn daar nu de dupe van aan het worden.
Een proces gaat ons waarschijnlijk meer kosten dan opleveren,dus dat willen we liever niet. En ik denk eigenlijk dat de verkopers dat ook wel weten en daarom zich sterk voelen om niet te reageren. Eigenlijk geven alle partijen (het immokantoor en de notaris) ons gelijk, maar de verkopers geven de items dus niet terug. Is er dan niets anders dat we kunnen doen om de verkopers te verplichten deze zaken terug te geven dan het in een proces te trekken? Is er iets dan het immokantoor of notaris voor ons zou kunnen doen waar ze zelf niet mee afkomen? Deze situatie is nogal frustrerend, iedereen geeft je gelijk maar toch schiet je er niets mee op... En gewoon uit principe wil ik dit niet zo laten
mvg,
Jeroen