wijziging EOT. Wat zijn mijn rechten en plichten

VESE
Topic Starter

wijziging EOT. Wat zijn mijn rechten en plichten

#1 , 28 feb 2012 21:57

In 2009 zijn we gescheiden met EOT en sinds hebben we co-ouderschap over 1 dochter.
Kindergeld is toegewezen aan de moeder.
Gemeenschappelijke rekening was behouden voor de gemeenschappelijke kosten.
Kindergeld werd op deze rekening gestort.
Fiscaal alles verdeelt 50/50.
Per extra opvangdag, betaald de ene ouder aan de andere het bedrag van 10 EUR
Elke ouder stort 25 EUR tijdens de kleuterperiode, 50 EUR tijdens de lagere school en 100 EUR tijdens middelbaar.

Nu het nettoloon van de moeder lag op het moment van de scheiding voor 500 EUR dan dat van de vader. De vader had echter naast zijn loon nog een zelfstandig bijberoep waardoor hij nog extra inkomsten had zodat de beide ongeveer evenveel hadden. De moeder heeft een bedrag van 21.000 EUR uitbetaald aan de vader, heeft de lening van de ouderlijke woonst op haar naam genomen en woont hier nog steeds. De moeder betaalt maandelijks de schuld af bij haar eigen ouders.
De vader heeft met dit bedrag in de nabijheid een appartement gekocht waardoor co-ouderschap mogelijk bleef.

Op 2 jaar tijd is de moeder blijven groeien in haar job en heeft zij haar loon en voordelen nog kunnen verhogen.
Op 2 jaar tijd is de vader erin geslaagd om schulden te maken en 2 keer van job te veranderen. Door het niet betalen van de boekhouder en de btw heeft hij ook zijn zelfstandig bijberoep moeten stopzetten. Hij is een persoonlijke lening aangegaan en is bovendien zijn appartement kwijtgespeeld en woont nu in bij familie.

Op vraag van de vader verblijft de dochter nu bij de moeder en gaat deze om de 2 weken naar de vader. Zijn nieuwe verblijfadres is namelijk op 125km van de oorspronkelijke ouderlijke woning/school van de dochter.
De moeder heeft volgens de richtlijnen van de EOT en de reeds gemaakte afspraken een eerlijk voorstel uitgewerkt maar hij wijgert hiermee akkoord te gaan. Hij zegt nu reeds dat hij dit niet kan betalen en eist dat ik de dochter op 125km afstand kom halen na een weekend bij de papa.

Wat zijn mijn rechten (ik ben de moeder) ?
Ik heb de laatste 2 jaar enorm hard gewerkt om in de ouderlijke woonst te kunnen blijven wonen, na aftrek van alle vaste kosten schiet er net voldoende over om een bescheiden maar aangenaam leventje te hebben met de dochter.
De papa daarentegen heeft op dit moment schulden, die zijn familie nu beheren.

Kan ik een maatschappelijke assistente eisen voor hem zodat hij aan schuldbemiddeling en budgetbeheersing doet ?
Kan ik onderhoudsgeld blijven vragen ookal heeft hij schulden en ligt mijn loon hoger dan dat van hem ?
De schoolkosten en medische kosten enz moeten toch voor 50/50 blijven gedragen worden door beide ouders of zie ik dit verkeerd ?

graag snel reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 01 mar 2012 13:18

De wet stelt dat; beiden ouders afhankelijk van eenieders inkomen en mogelijkheden bijdragen tot de opvoeding van de kinderen.
Daarmede heeft de rechtbank een zwaard in handen dat langs beide kanten snijdt.
Waarbij zij in eerste instantie rekening dient te houden met het welzijn van jullie dochter.

U verhaalt zelf dat u samen met jullie dochter een aangenaam leventje leidt, en dat de vader minder omgang heeft met zijn kind, door economische tegenslag.

Gaat de eis tot schuldbemiddeling en budgetbeheersing iets aan de reële toestand wijzigen, denkt u?
Zoja; zal u dochter daar een betere toekomst mee bekomen?

Het lijkt me meer aan gewezen dat u, met uw ex, vanuit jullie co-ouderschap,
dat wat jij ziet als een dringend probleem, samen eens bespreken.
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 01 mar 2012 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

Kingfisher

#3 , 01 mar 2012 17:21

Men kijkt enkel naar het belang van het kind. Als een van de ouders plots de lotto wint, dan kan het zijn dat de winnende ouder plots alimentatie moet aan de ex-partner. Het zou unfair voor het kind zijn, dat het in de week bij de lottowinnaar naar een privéschool gaat, in de mooiste kledij, en bij de ex in zuivere armoede moet leven.

Het kan dus zijn dat, als uw partner onvermogend wordt, u voor 100% zal moeten opdraaien voor de opvoedkosten. En neen, u kan helaas geen invloed uitoefenen op de levensstijl van uw ex.

Kan ik een maatschappelijke assistente eisen voor hem zodat hij aan schuldbemiddeling en budgetbeheersing doet ?
Nope
Kan ik onderhoudsgeld blijven vragen ookal heeft hij schulden en ligt mijn loon hoger dan dat van hem ?
Het kan zijn dat de onderhoudsregeling gewijzigd wordt in uw nadeel (dat u alimentatie moet aan uw spilzieke partner).
De schoolkosten en medische kosten enz moeten toch voor 50/50 blijven gedragen worden door beide ouders of zie ik dit verkeerd ?
Nope, elke ouder draagt bij naar zijn eigen vermogen. U verdient 80, uw man 20, u draagt 80% van de opvoedkosten (m.aw, u moet 30 aan uw ex).

Reclame

lucgescheiden

#4 , 01 mar 2012 18:48

Beste Kingfisher,
Mocht de rechtbank telkens gehoor geven aan uw advies, we zouden het echtscheidingsforum hier kunnen opdoeken :-)
Echter....
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”