Radeloos en onzeker ivm situatie zoon

FrankGS
Topic Starter

Radeloos en onzeker ivm situatie zoon

#1 , 03 mar 2012 15:58

Even de situatie uitleggen.
We zijn een gezin met 3 kinderen van 13(dochter), 15(zoon), 19(zoon)
We zijn 20 jaar getrouwd en hebben al heel wat opgebouwd. met de jongste en oudste gaat het zeer goed en wonen allebei nog thuis. de oudste werkt.
het probleem situeert zich in de middelste, deze heeft de aandoening asperger waardoor hij situatie niet realistisch kan inschatten. Maar hij is hoog intelligent, wat hem gevaarlijk maakt.
5 maand geleden is hij het huis ontvlucht, hij kan zich niet zetten naar de normale regels van het huisgezin, en wilt vrij zijn.
we konden hem niet tegenhouden, de politie bracht hem naar het gezin van zijn lief die hem 2 maand heeft opgevangen (het gezin zelf waar hij is staat zelf onder sociale begeleiding)
Het klinkt ongelofelijk maar ze hebben hem inderdaad niet naar huis durven brengen vanwege de uitspraken die hij richting ons deed. Hij dreigde ons iets aan te doen.
Sommige momenten sliepen wij met zijn allen met onze deuren aan de binnenkant op slot vanwege zijn vijandige uitspatingen.
Nu op dit moment woont hij bij mijn schoonouders, en doet hij wat hij wilt. Op school lopen de dingen uit de hand maar durven ze niets aanvangen. Hij heeft GOM begeleiding en is onder het toezicht sinds 5 maanden van het CBJ te turnhout. (Centrum voor bijzondere jeugdzorg).
De situatie is aan het escaleren, er dreigt voor het een gedwongen opname, het CBJ heeft het dossier naar het parket en naar de jeugdrechter gestuurd, omdat de situatie onhoudbaar is.
Hij dreigt ermee de persoon van het cbj uit de weg te ruimen als ze hem naar Bethanie sturen en dreig mij en mijn vrouw met de dood.
Nu mijn vraag.

Wat kunnen wij doen om ons gezin veilig te stellen? Hij dreigt er mee letterlijk ons financieel te pakken en te runueren.
Wat als hij iets uitvreet... en .......

Kunnen wij hem laten ontvoogden of wat dan ook. wij kunnen niet meer voor hem verantwoordelijk zijn omdat we geen hand meer aan hem hebben. Hij rookt neemt drugs en klopt er op los aan school.

Kortom een radeloos gezin.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 03 mar 2012 16:14

De drugs maken het Aspergersyndroom nog erger. Het werkt verslavend, je kan de jongere uiteindelijk niet meer in de hand houden, en het is een kostelijk goedje.
Misschien kunnen jullie op basis van deze feiten hem laten opnemen.

Ook zijn er bepaalde opvangcentra, wij noemen dat "out-placement", waar de jongere gedwongen wordt naar toe te gaan. Daar worden ze zeer streng en hard aangepakt. ik ken de naam niet meer van die instelling, maar dat zal ook afhankelijk zijn van provincie tot provincie.

We hebben er ooit jongeren naar toe gestuurd, die volledig terug op het lijntje liepen toen ze terug kwamen in school. Ik heb er ook wel eentje meegemaakt, die ze niet geplooid kregen. "Bikkelhard" worden ze er aangepakt. Het is daar buigen of barsten! Ze worden er volledig gedrild tot ze er bijna bij neervallen.

Laten opnemen in psychiatrie?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2012 16:48

Aan school : Opzettelijke slagen en verwondingen..... zijn daar PV's van opgesteld?
Doodsbedreigingen ...zijn daar PV's van opgesteld?
Hoe reageert de jeugdbrigade van politie Turnhout ( als dat tenminste uw zone is)?
Is vooral een psychisch probleem en daar is Everberg nu niet direct een oplossing voor.
Begeleiding van psychisch onevenwichtige jongeren ..... DAT is een groot probleem veel te weinig opvang voor.
Zal in PB een organisatie uit het Turnhoutse opgeven .... niet dat die direct kunnen opnemen maar mogelijk wel wat begeleiden naar waar en hoe zodat er wat schot in de zaak komt.

Reclame

FrankGS
Topic Starter

#4 , 04 mar 2012 09:08

Laten opnemen in de psychiatrie is heel moeilijk omdat hij zelf niet geholpen wil worden, hij weet en beseft dat hij anders is dan de andere maar weigert elke hulp. De assistente van het CBJ zegt zelf dat hij camoufleert en manipuleert dat het niet normaal is.

Er is 1 keer een PV opgesteld door de politie ivm met bedreigingen aan het adres van een vriend van de mama van zijn vriendin.
Op school zijn er nog geen PV´s opgesteld maar wel verslagen van de gom-begeleidster waar dit alles vermeld is.
Wij zitten in de regio mol.

hieronder zo een mailtje via sms, dit geeft zowat de sfeer weer waarin we zitten

“**** zei dak na bethanie MOET , gn wachtlyst al ingesgreve vo de vakantie ma wacht ma as da wr is dan maak k iedrn et leve zuur ook u wnt gy hed da fucking cbj derby gehaalt wacht ma ask er na toe moet gt ge ni eens mr drve slape al zyt ge men moeder wnt das genk en denk ma is na wa de gangsterstad van limburg is ;)

En weet ma dak et gvd meen zu ;) want kweet hoe k daar weg mt gerake ;) dn vrtrk k eerst da na achtrbaks kutwyf van et cbj en zrg da die kapot is en wt ma dak dan ook na u kom en nee kdenk ni aan de gevolge et enigste wr k aandenk is *****(zijn vriendin)
En ask dn thuis gerk wte wak dan doe , dn pak ik alles vn my mee en al er geld dak kan vinde d tv alles ;) en wt ma da da my lukt want kheb GEEN ZERO NOPPES NADA respect vo de familie ************* ;)

Kunnen wij ons veilig stellen op financeel vlak? Hij is in staat om dingen te doen die ons erg in de problemen zouden kunnen brengen.

Creatief

#5 , 04 mar 2012 20:01

Triest om zulke taal te mogen horen van je kind, maar deze zin brengt geen oplossing.
Buiten Bethanië in Genk is er in Hasselt nog een opvangcentrum voor "out-placement" gedurende 3 tot 8 weken, die nog harder van leer gaan. Ik ben op zoek naar de naam, maar vind deze niet terug. Ik denk dat GON of het CLB deze organisatie wel kennen. Daar in Hasselt is het kwestie van "buigen of barsten".

U veilig kunnen stellen op financieel vlak? Bankkaarten, codes, e.d. veilig opbergen, zijn spaarboek ontoegankelijk maken, ...
Misschien kunnen andere forumleden u hier raad in geven.

FrankGS
Topic Starter

#6 , 06 mar 2012 17:31

We zijn vandaag bij de verzekering gaan horen of eventuele fratsen gedekt zijn door de familiale verzekering, maar dat is dus niet het geval.
We zijn alleen gedekt als het door een ongeval gebeurt dus niet opzettelijk.
Momenteel zitten we in een tussenfase, CBJ heeft alles doorgestuurd naar het parket en de jeugdrechtbank , het is nu afwachten wat deze beslissen.
Veranderd de aansprakelijkheid als de jeugdrechtbank tussen beide komt?

Oude Belg

#7 , 06 mar 2012 17:45

http://www.autismevlaanderen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

werner1

#8 , 06 mar 2012 18:07

Beste,
U wendt zich het best tot de lokale politie van uw woonplaats, afdeling minderjarigen.
Zij kunnen u met raad en daad bijstaan en eventueel contact opnemen met de Jeugdrechter, die dan een beslissing kan treffen.

Terug naar “Andere”