Kosten en ereloon advokaat

C&J
Topic Starter

Kosten en ereloon advokaat

#1 , 16 mar 2012 17:45

Als een advokaat een afrekening maakt, staan die tarieven dan vast?

Ik kreeg naast de aanleg van het dossier en het ereloon volgende kosten:

- Dactylografie brieven, 16 X 10 euro/brief.
- Versturen e-mail, 9 X 5 euro/mail.
- Dactylografie besluiten, 17 X 10 euro/blz.

Vind ik erg bizar dat er 10 euro per brief en 5 euro per verstuurde mail wordt gerekend :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mar 2012 17:52

Maakt u ze ook eens en breng ze dan naar de post.
Reken uw papier, inkt, afschrijving apparaten en kostprijs van een uurloon van een administratief bediende.
Plus kostprijs en uurloon van een universitair geschoolde.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 16 mar 2012 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnD

#3 , 16 mar 2012 18:34

Begrijp ik niet. De advocaten waar ik tot hiertoe met te doen gehad heb die geven je zo geen detail maar vragen gewoon een provisie die je al dan niet in stukjes mag afbetalen en na beeindigen der zaak gewoon nog een eindafrekening zonder detail. Ik geef toe dat ik ook niet naar een detail gevraagd heb.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

C&J
Topic Starter

#4 , 16 mar 2012 19:56

En toch vind ik het heel absurd!
De mails die ik ontving was ivm de afspraken en stuurde ze zelf.
Om daar dan 5 euro voor te rekenen??
De ene advokaat rekent dit wel en de andere blijkbaar dan niet?

Creatief

#5 , 16 mar 2012 20:11

Toch wel, indien je hierom vraagt, dan krijg je een volledig gedetailleerde kostenlijst met zelfs de telefoongesprekken.
De tarieven voor dactylografie zijn niet ongewoon. De typistes moeten ook betaald worden. De advocaat spreekt de brief in via dictafoon, waarna de typistes aan het werk gaan.
Je betaalt ook onkosten voor telefoon, verplaatsing, afschrijving bib, tijdenschriften, computers, enfin de gehele infrastructuur hangt er mee vast.

En voor wat betreft de brieven: er moet maar één regeltje opstaan, dan heb je al minimaal 10 € aan je been.

Eddy009

#6 , 16 mar 2012 20:45

De kosten die uw advocaat aanrekent zijn gebruikelijk in de sector. Sommigen rekenen een percentage aan van het ereloon als 'kosten', anderen passen de methode toe van uw advocaat.

Vele advocaten rekenen ook kosten aan voor kopies, financiële verrichtingen, enz.

De meeste advocaten gebruiken gedetailleerde kostenstaten.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”