Legaal of niet ?

killerboy
Topic Starter

Legaal of niet ?

#1 , 17 mar 2012 16:09

Gisteren was ik in een gesprek en discusie verwikkeld met een kennis. Hij heeft een italiaanse vriendin die regelmatig voor meerdere maanden bij hem verblijft. Enkele pintjes later , vertelde hij me ook dat die regelmatig ook nog enkele vriendinnen meebracht. Dacht eerst al dat hij me wou koppelen , maar later vernam ik ook dat zij enkel naar belgie kwamen om geld te verdienen in een bar. (cafe met kamerverhuur , dus geen privebar ). Dus die vriendin is niet ingeschreven als werkneemster.
Volgens mijn kennis was dit perfect wettelijk aangezien een EU burger vrij mag reizen in EU.
Maar ik had mijn bedenkingen hierover en daarom enkele vraagjes

1. kan die kennis in de problemen komen omdat hij zijn vriendin en ander naar die plaats brengt en
ook terug ophaalt?
2. mag men als EU burger bv 4 of 5 maand logeren bij een vriend in Belgie en dan die activiteit
uitoefenen? (dacht dat dit enkel kon met werkvergunning)

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2012 11:54

Ik vrees dat uw vriend inderdaad wel eens in het sfeertje van "mensenhandel" kan terechtkomen. Of hij uiteindelijk strafbaar kan gesteld worden is nog iets anders, maar stel dat er met één van die meiden iets gebeurd, er een onderzoek gestart wordt, en blijkt dat uw vriend chauffeur speelde voor één van die vrouwen, zou hij wel eens zwaar in de problemen kunnen komen (hij zou aanzien kunnen worden als pooier). Misschien toch het verstandigste als uw vriend die dame geen maanden meer bij hem laat logeren en naar "haar werk" brengt, als hij geen schijn van pooierschap op zichzelf wil richten.

Moest ik politieinspecteur zijn, ik zou uw vriend echt aanzien als pooier, hoor: een meisje maanden bij hem laten verblijven en haar ook nog naar die bar voeren. Je zou voor minder. Laat ons hopen dat hier niemand van de politie meeleest, want voor hetzelfde geld vragen zou jouw IP adres op aan de beheerders hier, traceren ze jouw adresgegevens en is de bal aan het rollen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Archief”