nalatenschap testamentair en intestaat erfrecht combi

gillet
Topic Starter

nalatenschap testamentair en intestaat erfrecht combi

#1 , 20 mar 2012 22:14

Ik zit met een juridisch vraagteken, waar ik niet makkelijk uit geraak.

Ik schets zo bondig mogelijk de situatie:

Hier zie je de stamboom:
Afbeelding

Zo:
-Piet en mia hebben 2 kinderen
-piet en mia zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel en hebben 1 gemeenschappelijke eigen,woning(afbetaald)
-1 van hun zonen verwekt 2 kinderen ( de kleinkinderen dus), de zoon heeft geen kinderen
-Piet en mia zijn officieel gescheiden december 2011 (grootouders)
-Piet overlijdt in het rusthuis eind februari 2012
-Piet schreef een testament in april 2011, waarin hij zijn volledige nalatenschap overlaat aan zijn kleinkinderen ( er zijn er maar 2)

Maar:
-verdeling van goederen, verkoop gemeenschappelijke woonst lag klaar om behandeld te worden door aangestelde notaris van de rechtbank, piet overleefde dit niet en stierf nog voor dit van start kon gaan

Wat is er reeds gebeurd?
-origineel testament ingediend bij notaris
-overlijdensakte via advocaat naar rechtbank gestuurd

Concreet:
-Wie krijgt wat?(breukvorm)
-Hoelang neemt zo iets gemiddeld in beslag ( woonst is nog niet verkocht en staat leeg)

Wat ik denk:
1/2 opbrengst woonst voor mia (volle eigendom),

Van de andere 1/2 opbrengst woonst:
2/6 voor zoon 1
2/6 voor zoon 2
1/6 kleinzoon 1 ( vermeld in testament)
1/6 kleinzoon 2 (vermeld in testament)

Graag wat raad voor dit ongewoon voorval, alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 mar 2012 10:52

Concreet:
-Wie krijgt wat?(breukvorm)
-Hoelang neemt zo iets gemiddeld in beslag ( woonst is nog niet verkocht en staat leeg)

Wat ik denk:
1/2 opbrengst woonst voor mia (volle eigendom),

Van de andere 1/2 opbrengst woonst:
2/6 voor zoon 1
2/6 voor zoon 2
1/6 kleinzoon 1 ( vermeld in testament)
1/6 kleinzoon 2 (vermeld in testament)

Graag wat raad voor dit ongewoon voorval, alvast bedankt!
Zoals u zegt , het huis is nog gezamenlijke eigendom , waardoor Mia haar helft behoudt.
Het testament wordt in principe uitgevoerd zoals het is opgemaakt : de volledige nalatenschap wordt verdeeld tussen de twee kleinkinderen. Tenzij de zonen hun reserve opeisen, want zij kunnen daarmee ook akkoord gaan. De verdeling zoals u die opschrijft is die wanneer beide zonen hun reserve vragen , zodat inkorting gebeurt. Het kan ook dat zoon 2 , de vader van de kleinkinderen , niets vraagt zodat de verdeling wordt :1/3 voor zoon 1 en telkens 1/3 voor elk kleinkind.
De aangifte moet gebeuren binnen de 5 maand na overlijden(binnenkort 4 maanden) , met uitwerking van de verdeling op de dag van overlijden. De raelisatie of de verkoop kan in dit geval eigenlijk pas beginnen na de indiening van de aangifte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

gillet
Topic Starter

#3 , 21 mar 2012 11:29

Bedankt voor de reactie Wanton!
Gezien wij ( kleinzonen), geen contact hebben met ons vader(1x per jaar), gaan wij er zowieso van uit dat beide zonen 1& 2 hun deel zullen eisen/vragen.

-Worden zoon 1 en 2 zowieso opgeroepen door de notaris?
- Als zoon 1 en 2 inkorting inroepen: is dit een bijzondere procedure?
- De befaamde aangifte van nalatenschap, worden wij hiervoor op de hoogte gebracht door de betreffende notaris (ons gegevens zijn gekend bij diezelfde notaris)?

Reclame

wanton

#4 , 21 mar 2012 12:00

De notaris moet alle betrokkenen oproepen : de zonen als wettige erfgenamen , jullie als testamentaire begunstigden.
Die inkorting kan afgedwongen worden via de rechtbank , maar omdat zo'n eis altijd zal ingewilligd worden , zal de notaris jullie waarschijnlijk aanraden daar mee akkoord te gaan zonder procedure.
Iedere betrokkene moet de aangifte tekenen of een volmacht tgv de notaris , jullie mogen best weten wat er in genoteerd staat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

gillet
Topic Starter

#5 , 21 mar 2012 12:23

Bedankt Wanton,

Dan denk ik voorlopig genoeg te weten!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”