huisuitzetting

sylviane
Topic Starter

huisuitzetting

#1 , 07 apr 2012 22:10

Pfff, niet gemakkelijk allemaal. We zijn voorlopig tot een akkoord gekomen om tot een echtscheiding over te gaan met onderlinge toestemming.
Doordat heel deze procedure toch nog even aansleept vooraleer alles in orde en getekend is, had ik graag de woonst verlaten en al een appartement gehuurd. Kan dit, mag dit? Moet ik dit aanvragen of moet ik eerst de echtscheiding aanvragen, of...

Is het zelfs mogelijk dat hij bij de vrederechter mij het huis kan laten uitzetten omdat de situatie ondraaglijk is, of kan ik dit aanvragen? Samenleven tot alles in orde is, lukt echt niet....ieder gaat nu zijn eigen weg en doet verschrikkelijk pijn maar samenleven gaat echt niet meer.

Ik weet, het zijn zoveel vragen, maar ik zou niet graag hebben dat hij mij van de ene dag op de andere zomaar het huis kan uitzetten. We hebben geen kinderen...

Heb al vernomen van andere koppels dat men iemand zomaar kan buitenzetten van de ene dag op de andere zonder woonst zonder iets? Dit wil ik echt vermijden en zelf naar iets op zoek gaan.

Hoop dat iemand me kan helpen hieromtrent....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 07 apr 2012 22:46

Ik meen dat u 'het verlaten van de woonst' kan opnemen in het voorlopig akkoord.

Het zal uw echtgenoot doen afzien van het stellen van eventuele klachten bij de vrederechter, en
bij mijn wete is dat de enige met de bevoegdheid om; u het huis uit te zetten.
Handige documenten voor Personenrecht

v950511

#3 , 09 apr 2012 22:07

Dringende voorlopige maatregelen kun je vragen naar aanloop van een echtscheiding.
De vrederechter is bevoegd voor het nemen van dringende en voorlopige maatregelen, het treffen van een minnelijke schikking en het opstellen van regelingen rond samenwonenden die uit elkaar gaan.

Je kan dringende voorlopige maatregelen vragen aan een vrederechter wanneer de relatie onhoudbaar is.
De vrederechter kan onder andere deze beslissingen nemen : de toestemming om apart te wonen, beslissen wie in de gezinswoning mag blijven wonen, verbieden van de partner om de woonplaats van de andere te betreden, bepalen wie de verdere afbetalingen zal doen, laten inventariseren van de goederen of het bepalen van onderhoudsgeld voor de partner.

De vrederechter neemt enkel beslissingen m.b.t. de zaken waarvoor hij verzocht werd tussen te komen. De maatregelen gelden slechts tijdelijk. Wanneer je gehuwd bent, houden de maatregelen op na verzoening, het opleggen van voorlopige maatregelen in het kader van echtscheidingsprocedure of bij ontbinding van het huwelijk door echtscheiding.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”