Hoi,
Situatie: eigen huis aan het afbetalen en vorig jaar november huis van mijn broer geërfd voor 1/4 (andere zijn mijn broer en ouders).
Vragen die ik heb:
1) Ik behoud de Basis fiscale aftrek van 2120 euro aangezien de lening voor mijn eerste en enige woning is afgesloten voor de erfenis?
2) Ik verlies de Toeslag (additionele aftrek) van 710 euro aangezien ik op 31/12/2011 voor 1/4 volle eigendom bezit? Of is erfenis een uitzondering?
3) Dit wil dan zeggen dat als ik morgen mijn eigen woning wil verkopen en een nieuwe woning koop en nieuwe lening afsluit ik helemaal geen recht meer heb op een woonbonus (noch basis, noch toeslag) omdat ik al voor 1/4 een woning heb? Of heb ik wel de basis omdat ik in die 1/4de woning niet woon?
Ik belde naar fiscus om te horen of als mijn ouders hun deel van de geerfde woning verkopen (en we delingsrechten betalen) we dan onze Toeslag van 710 euro kwijtspeelden. En kreeg als antwoord dat we die nu al kwijt zijn. Terwijl ik mijn meen te herinneren dat ze me vorig jaar zeiden dat dit niet het geval was omdat het omwille van een erfenis was.
Is me allemaal niet meer duidelijk dus post ik het hier eens.
Bedankt,
Peter