Reservataire erfgenamen

mikske
Topic Starter

Reservataire erfgenamen

#1 , 17 apr 2012 18:04

Graag antwoord op volgende situatieschets:

- Grootmoeder overleden 2 jaar geleden en grootvader onlangs overleden. Ik en mijn tante zijn de reservataire erfgenamen.

- Grootmoeder had een testament waarin stond dat het grootste deel van haar nalatenschap naar haar dochter (= tante) gaat. Dit testament werd echter ongeldig verklaard omwille van het huwelijksstelsel van grootmoeder en grootvader (gemeenschap van goederen waarbij langslevende vruchtgebruik erft).

- Weten nog niet of grootvader een testament heeft maar stel nu dat grootvader een testament heeft met zelfde wilsbeschikking als grootmoeder, ga ik dan voor 1/3e volle eigenaar zijn van de goederen en mijn tante voor 2/3e eigenaar of is dat sowieso 1/2 elk in volle eigendom??7

Bedankt voor de verduidelijkingen..

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 apr 2012 19:43

Er zitten tegenstrijdigheden in uw verhaal , ook met vorige info. Testament kon uitgevoerd worden zoals grootmoeder het had opgemaakt. Indien het testament niet aanvaard is , is dat wegens een andere reden. U erfde dan 1/3 van grootmoeder , uw tante 2/3 in blote eigendom. Of 1/6 en 2/6 van het totraal. Indien grootvader hetzelfde heeft vermeld in een testament , zal jij voor 1/3 volle eigenaar worden en uw tante voor 2/3.
Raadpleeg de Registratie of een notaris voor de juiste eigendomsverhouding van de woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mikske
Topic Starter

#3 , 17 apr 2012 22:22

Ik heb toch nergens vermeld dat het testament wél kon uitgevoerd worden zoals grootmoeder had opgemaakt. Welke reden is er dan voor het niet aanvaarden van het testament, dat is me totaal onduidelijk?

Even herhalen: - Bij overlijden grootmoeder erfde ik en mijn tante gelijke delen namelijk 1/6 v/d blote eigendom elk. Grootvader erfde toen 4/6 volle eigendom en het vruchtgebruik.
- Huwelijksstelsel= gemeenschap van goederen (langstlevende erft vruchtgebruik)
- Testament grootmoeder werd niet aanvaard om grootste deel aan tante (dochter) te geven.
- Nu grootvader overleden, eventueel testament nog niet gekend... volgens wettelijke bepaling tante 1/2 VE en ik 1/2 VE

Reclame

wanton

#4 , 18 apr 2012 01:28

Indien grootvader 4/6 VE heeft , is dat omdat hij 1/6 geërfd heeft van grootmoeder. En dat kan alleen na bepalingen in het huwelijkscontract of , waarschijnlijker, via testament van grootmoeder. Zonder testament van grootvader erven jullie idd elk de helft van zijn 4/6 of ieder 1/3 van het totaal.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mikske
Topic Starter

#5 , 18 apr 2012 10:47

Bedankt voor je deskundige uitleg.

Denk dat we binnenkort wel zullen uitgenodigd worden door de notaris en dan meer duidelijkheid zullen krijgen over de effectieve verdeling van de erfenis. Begreep vooral niet goed waarom testament van grootmoeder niet werd aanvaard. Kan enkel uit aangifte nalatenschap grootmoeder opmaken dat er een wijziging huwelijksstelsel is gebeurd ongeveer 25 jaar geleden (langstlevende krijgt vruchtgebruik - was toentertijd nog niet automatisch van toepassing wettelijk gezien). Notaris is dan één jaar voor grootmoeder haar dood nog eens langsgeweest om haar laatste wilsbeschikking te noteren waardoor eerdere wilsbeschikkingen van haar testament (die ik niet ken) werden teniet gedaan. In aangifte succesierechten bij overlijden grootmoeder stond onder haar laatste wilsbeschikking (=grootste deel gaat naar dochter) dat die niet kon worden aanvaard omwille van huwelijkscontract.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”