#5 , 03 mei 2012 12:29
Een boete wegens te snel rijden is eigenlijk een minnelijke schikking. Bij mijn weten is men niet verplicht om een minnelijke schikking voor te stellen en kan men u steeds, in principe zelfs voor een verkeersovertreding van slechts 1km/u onmiddellijk voor de rechtbank dagen zonder voorstel minnelijke schikking.
Ik ben dit op m'n werk alvast voorgekomen, waarbij een werknemer die betrapt was op zwartwerk een minnelijke schikking kreeg die verkeerd berekend was (op basis van verkeerde info). Men was niet bereid om de minnelijke schikking te herberekenen volgens de "standaard"-normen. De betrapte werknemer kreeg de keuze om ofwel die verkeerde minnelijke schikking te betalen ofwel zijn kans te wagen voor de rechtbank.
Sowieso vermoed ik dat een administratieve boete niet altijd te vergelijken is met een minnelijke schikking, waardoor je punt sowieso al niet klopt, vermoed ik.
Door de wetgeving van openbaarheid van bestuur, kan je sowieso waarschijnlijk elke richtlijn opvragen, maar opnieuw: dit zijn richtlijnen, geen wetten. Ze hebben dus geen bindende kracht.
(graag advies van anderen of je een administratieve boete wél kan gelijkstellen met een minnelijke schikking?)