Voorrang schenkingsakte of huwelijkscontract

an0372
Topic Starter

Voorrang schenkingsakte of huwelijkscontract

#1 , 05 mar 2007 11:45

Mijn man heeft van zijn ouders in 2002 een huis gekregen in volle eigendom bij schenking als voorschot op erfenis.
Wij zijn gehuwd sedert 1997 met een huwelijkscontract scheiding van goederen.
Nu wensen wij verbouwingen uit te voeren en hebben samen een hypothecaire lening aangegaan.
Bovendien hebben wij bij de notaris ons huwelijkscontract laten wijzigen in die zin dat wij het huis in een beperkte gemeenschap hebben ingebracht zodat ik ook voor de 1/2 volle eigendom heb.
Maar ik begin mij toch zorgen te maken want blijkbaar staat er in de schenkingsakte een terugkeringsbeding waarbij bij vooroverlijden van de begiftigde zonder afstammelingen het goed teruggaat naar de schenkers!!!!!
Zijn de bepalingen van de schenkingsakte van dwingend recht? En betekent dit dan dat als mijn man eerder dan zijn ouders komt te overlijden ik geen eigenaar ben van 1/2 huis maar dat de woning teruggaat naar de schenkers??? Of bestaat er een mogelijkheid om dit nog notarieel recht te zetten, liefst zonder tussenkomst van de schenkers?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 mar 2007 15:17

Uw man kan niets meer in de gemeenschap brengen dan hetgeen hij zelf verworven heeft.De schenking met terugkeringsbeding kan hij dus slechts inbrengen met behoud van dat beding.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”