Scheiden, huis is van echtgenoot...

knots
Topic Starter

Scheiden, huis is van echtgenoot...

#1 , 23 mei 2012 18:28

Wij denken erover om te gaan scheiden. Het huis waar we wonen is van mijn man, we zijn gehuwd onder het normaal huwelijksstelsel nl gemeenschap van goederen. Ik weet dat het huis van hem blijft maar ik heb hier 10 jaar gewoond, geld in het huishouden en kinderen gestoken enz... Heb ik echt recht op helemaal niks?

Ten tweede: mijn man heeft een bijberoep en heeft daar de laatste 2 jaar verschillende investeringen voor gedaan. Wij hebben altijd gewerkt met gescheiden rekeningen. Nu beweert hij dat die aankopen - dus tijdens het huwelijk - ook enkel door hem zijn gedaan en dat ik dus ook geen recht heb op de helft van de waarde van die aankopen. Ondertussen gebeurden de meeste aankopen voor het huishouden, kleding, schoenen, schoolkosten, enz... van 'mijn' rekening.

Kom ik echt met niks op straat te staan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 24 mei 2012 09:39

Het huis is en blijft van je man. Het geld dat je in de huishouding en de kinderen gestoken hebt, kan je niet terugvragen.
Maar wel: de verbeteringen die aan het huis gebeurd zijn tijdens het huwelijk (nieuwe ramen, dak, bijbouwen etc..) zijn wel gezamelijke investeringen (ongeacht of die van je man of jouw rekeningen betaald zijn)
als je kan bewijzen dat die investeringen aan het huis gebeurd zijn tijdens het huwelijk - zeg bijvoorbeeld totaal: 100 000 euro - dan heb je er volgense het huwelijksrecht dus 50 000 euro ingestoken; Dan zou je bij de scheiding kunnen vragen dat je dat terugkrijgt. Maar dat moet je dus kunnen bewijzen.

Of je nu met gescheiden bankrekeningen hebt gewerkt tijdens een huwelijk volgens universeel stelsel is van géén tel; Wat binnenkomt en buitengaat tijdens dat huwelijk wordt gezien als één portemonnee; Je man vertelt dus praatjes. De rechter zal niet napluizen wie wat betaalt heeft. Alle zaken die gekocht zijn geweest zijn samen van jullie.
Ook wat het bijberoep betreft: als hij daar investeringen voor heeft gedaan met geld dat hij verdiend heeft tijdens het huwelijk: is dat zelfs voor de helft van jou.

wanton

#3 , 24 mei 2012 19:47

Vermits de meerwaarde bekostigd is met gemeenschappelijke gelden , heb jij recht op een deel daarvan van hem.
Idem voor zijn bijberoep : de investeringen aan materiaal en derg. zijn van hem. Maar ook bekostigd door de gemeenschap. Zo is er een schuld ontstaan van hem aan de gemeenschap. Die moet bij scheiding vergoed worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

knots
Topic Starter

#4 , 25 mei 2012 06:05

Dank jullie wel! Ik dacht ook dat het zo in elkaar zat.

Terug naar “Echtscheiding”