Wat zijn mijn rechten bij tweede huwelijk?

Pinoccio
Topic Starter

Wat zijn mijn rechten bij tweede huwelijk?

#1 , 10 mar 2007 11:01

Ik ben 'n tien jaar geleden gehuwd met mijn partner welke reeds 4 kinderen had uit eerste huwelijk alsook afbetaald eigendom en roerende goederen. Tijdens ons huwelijk heeft geen van beide nog gewerkt. Mijn partner is momenteel zeer ernstig ziek en ik zou graag weten wat mijn rechten zijn bij eventueel overlijden van mijn partner. We zijn gehuwd zonder enige vorm van kontrakt en ook geen testament. De ene zegt dat ik enkel vruchtgebruik op het huis heb, de andere beweert dat ik de helft van alles erf (ook van het huis en gelden). Mijn partner zijn ex-vrouw zou nog testament bezitten waarin hij haar als enige erfgenaam aanduidt, is dit dan nog geldig?
Kan iemand mij zeggen wat mijn rechten zijn en welke die van zijn kinderen waar ik niet zo mee op goede voet sta.
Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 mar 2007 17:04

Beste Pinoccio ,
indien U getrouwd bent zonder contract , zijn er een aantal zaken van de gemeenschap. Daarvan heeft U de helft, van de andere helft krijgt U vruchtgebruik. Van alle goederen van uw partner , oa. het huis , krijgt U het vruchtgebruik en zijn kinderen de blote eigendom. U kan blijven wonen en men kan U niet uit de woning zetten. Indien U zelf eigen goederen heeft , vb. geld of effecten : die blijven van U in volle eigendom.
U zegt dat er nog een testament bestaat tgv. zijn ex : die kan nog met een serieus stuk van de erfenis gaan lopen want zij pakt 1/4 van de kinderen af. Laat dat nazien. Misschien moet hij een simpel briefje eigenhandig schrijven : " Ik, XX ...., herroep alle testamenten die ik voorheen gemaakt heb." Briefje dateren en ondertekenen.
Omdat er kinderen zijn kan zij niet als enige erfgenaam aangeduid zijn , vermits ook hun eventueel huwelijkscontract niet meer van toepassing is.
Zijn kinderen kunnen dus ook niet beletten dat U in de woning blijft wonen.

Pinoccio
Topic Starter

#3 , 11 mar 2007 12:05

Dank je voor de goede informatie.
Waarschijnlijk zal ik dan het vruchtgebruik van de woning hebben maar tot waar lopen hier mijn rechten. Mag ik dit eventueel verhuren en elders wonen? Mag ik er zaken aan veranderen zowel binnen als buiten? Mag ??n van mijn kinderen uit mijn eerste huwelijk bij mij inwonen.
Zijn de kosten van de woning voor mij of voor mijn partner zijn kinderen en moet ik het onderhoud van de woning bekostigen (het is een vrijstaande woning). Brandverzekering, kadastraal inkomen e.d. wie betaalt dit? Mag ik de kinderen van mijn partner verbieden om de woning te betreden?
Veel vragen maar toch wel belangrijk om weten.
Dank bij voorbaat.

Reclame

wanton

#4 , 11 mar 2007 18:42

Vruchtgebruik betekent het levenslange 'economische' gebruik van een goed , in dit geval een woning.
Indien U er niet zelf woont , kan en mag U het verhuren . De huuropbrengsten zijn voor U , met een aangifte in uw personenbelasting.
Als U er zelf woont heeft U de vrije beschikking van het goed : alleen of met anderen , vb. uw eigen kinderen. U moet het goed 'bewaren' voor de blote eigenaars, dwz. het dagelijkse onderhoud is voor U , inclusief verven , behangen , kapotte ruit vervangen,.... U betaalt de grondlasten ( belasting op kadastraal inkomen) , brandverzekering, huisvuilbelasting.
Bewaren betekent ook = geen wijzigingen aanbrengen als vb. een deel afbreken. De grote kosten evenwel zijn in principe voor de blote eigenaars, zoals het dak vernieuwen. Indien U misschien wenst een veranda te plaatsen, zal dat op uw kosten zijn maar mits akkoord van die blote eigenaars.
Bij slechte verstandhouding met de kinderen van uw partner, kan U hen de toegang ontzeggen. Indien zij menen dat U hun eigendom verwaarloost , kunnen zij maatregelen eisen en controle (laten) doen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”