Dochter onterft moeder

Linda
Topic Starter

Dochter onterft moeder

#1 , 11 mar 2007 17:16

Mijn vader en moeder wijn gescheiden met drie kinderen. 30 jaar geleden is mijn vader hertrouwd. My stiefmoeder had 4 kinderen. Mijn stiefmoeder is 84 jaar and mijn vader 80 jaar.

7 jaar geleden is jongste stiefbroer is zonder kinderen gestorven. Na de verkoop van zijn goederen heeft mijn stiefmoeder en klein bedrag gekregen maar geen deel van zijn levensverzekering die in the naam van mijn twee stiefzussen stondt. Mijn tweede stiefzuster is 6 maanden geleden gestorven (zonder kinderen). Haar moeder?s erfdeel heeft mijn stiefzus aan haar echtgenoot nagelaten. Haar echtgenoot is nu twee maanden geleden gestorven. The jongste stiefzuster is nu the enigste die een deel van haar zuster and haar echtgenoot?s erfenis (geld en huis) heeft gekregen. Dus niets voor haar moeder. We veronderstellen dat dit allemaal is zodat mijn vader geen genut van dit geld kan hebben.

Mijn stiefmoeder is vele jaar depressief. Tot nu toe heeft mijn vader voor haar totaal gezorgd. Mijn vader is 6 maanden geleden gediagnoseerd met Parkinson?s en heeft verleden maand een zware zenuwinzinking gekregen. De huisdokter heeft gezegd dat het niet meer voor hem mogelijk is om voor mijn stiefmoeder to zorgen. In tussentijd woont mijn vader nu bij onze familie om te recupereren maar wilt niet naar een rusthuis gaan.

Mijn stiefzus heeft al een plaats in een rusthuis aangevraagd voor haar moeder. Nu komen tot het moeilijke probleem: wie er voor het ruisthuis gaat betalen. Mijn vader heeft een heel klein pensioen and mijn stiefmoeder heeft zo een paar 1000 euro per jaar pensioen. Het OCMW wilt ook weten welke overeenkomst we gaan afsluiten om voor het ruisthuis to betalen.

Mijn vraag is: kan een moeder door haar dochter onterfd worden en kan haar echtgenoot dat deel dan onrechtstreeks aan haar zuster doorgeven (beide mensen hebben een testament nagelaten).

Wij hebben zelf geen interesse in de erfenissen maar willen wel dat onze vader?s belangen niet teniet gedaan worden en dat mijn stiefmoeder haar eerlijk deel krijgt die voor haar zorg kan betalen..

Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 mar 2007 18:33

Wanneer een persoon , die geen afstammelingen heeft , komt te overlijden , erven diens moeder en vader in het wettelijk stelsel elk 1/4 van de nalatenschap. Die persoon kan evenwel via testament of huwelijkscontract dat recht ontnemen aan zijn ouders ten gunste van de echtgenoot. Daarna kan die echtgenoot zelf bepalen wie er van hem/haar erft.
Dus : ja , een dochter kan haar moeder onterven, alleen ten gunste van haar echtgenoot.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”