belastingsaangifte: intresten + KI

feysko
Topic Starter

belastingsaangifte: intresten + KI

#1 , 20 jun 2012 14:44

Ik heb twee woningen:
- eerste woning met een lening van vóór 2005 (waar ik vroeger woonde, maar die ik nu verhuur)
- tweede woning met een lening van eind 2010 (waar ik begin 2011 ben gaan wonen)

Bij welke codes zet ik KI's van beide woningen? Van de eerste woning bij code 1106 neem ik aan, maar van de tweede woning weet ik niet (mag blijkbaar niet bij 1100, want lening is na 2005?)

En waar zet ik de intresten & kapitaalaflossingen van beide leningen? Van de eerste woning zou ik intrest verder vermelden bij 1138 en kapitaalaflossing bij 1355 (=zoals ik vroeger ook deed toen ik er nog woonde) Ik heb immers indertijd de lening aangegaan om mijn (toenmalige) enige woning te verwerven. Van de tweede woning bij respectievelijk 1146 en 1358. Correct?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 20 jun 2012 22:01

Niet-geindexeerde KI van de verhuurde woning invullen in code 1106, KI van de eigen woning dien je niet aan te geven. (hypotheek na 2005)

De bijkomende interestaftrek (code 1138) wordt enkel toegestaan als de voorwaarde "enige woning" is vervuld. Deze wordt elk jaar opnieuw beoordeeld op 31/12 van het inkomstenjaar.
Kapitaalaflossingen worden beoordeeld op de datum waarop de hypothecaire lening werd aangegaan. Dus deze kan je blijven invullen in code 1355.

Kapitaalaflossing 2de woning in code 1358 (lange termijnsparen) en alle betaalde intresten (1+2) inbrengen onder code 1146 (verminderen KI in vak 1106)
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”