terugbetalen werkeloosheidsuitkering?

juniorke
Topic Starter

terugbetalen werkeloosheidsuitkering?

#1 , 26 jun 2012 16:40

In 2008 werd ik ontslagen. Ik kreeg dus een C4 en ben daar mee naar de hulpkas gestapt. Ik kreeg een werkloosheidsuitkering van begin 2009.
Ik was toen ook zwanger maar de werkgever haalde economische reden aan...
Ik ben toen vanwege mijn ontslag (volgens mij onterecht) naar de rechtbank gestapt. Omdat ik in dezelfde periode ook voor de dochter firma in het buitenland werkte, dit werd gefactureerd aan een buitenlandse dienstenfirma, oordeelde de rechtbank dat er nooit sprake is geweest van een arbeidsovereenkomst, enkel van een diensten contract tussen buitenlandse firma's.
Nu is mijn vrees dat ik ook die werkeloosheidsuitkering zal moeten terug betalen maar hoe lang kunnen ze teruggaan in tijd? Zit daar een verjaring op?
Toen ik de uitkering kreeg vond ik het niet meer of normaal dat ik die kreeg, ik had immers een contract gehad en een C4. Echter de rechtbank oordeelde nu in 2012 dat er geen contract is geweest. Volgens mij handelde ik ter goeder trouw maar is dat wel zo?

Alvast bedankt voor jullie advies?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 27 jun 2012 06:41

" Omdat ik in dezelfde periode ook voor de dochter firma in het buitenland werkte, dit werd gefactureerd aan een buitenlandse dienstenfirma"

had jij iets te maken met die buitenlandse dienstenfirma (zaakvoerder, ...)? Ik vrees dat je iets concreter zal moeten zijn... kan je eventueel vonnis, met namen zwart gemaakt inscannen en doorsturen?

juniorke
Topic Starter

#3 , 10 jul 2012 13:26

Ja ben ook zaakvoerder van de buitenlandse firma. Deze regeling werd gevraagd door mijn werkgever omdat hij zo minder sociale lasten moest betalen in België.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jul 2012 13:19

Ja ben ook zaakvoerder van de buitenlandse firma. Deze regeling werd gevraagd door mijn werkgever omdat hij zo minder sociale lasten moest betalen in België.
En met alle gevolgen vandien voor jou... Vreemde constructie, als je het mij vraagt. Schijnzelfstandigheid???
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#5 , 15 jul 2012 15:35

Het zou me betwijfelen dat jij "goede trouw" kan inroepen in deze zaak tegenover de RVA, gezien je duidelijk meewerkte aan die constructie. RVA kan tot 3 jaar terugkeren (allez, soms in de praktijk iets langer, gezien er soms met kwartalen gewerkt werkt) en tot 5 jaar in geval van fraude. Men kan in jouw geval 100% terugvorden én een sanctie opleggen (die mss wel geen effect voor je zal hebben als je nu in het werk zit).

Terug naar “Andere”