waardering onroerend goed in aangifte nalatenschap

superjudge
Topic Starter

waardering onroerend goed in aangifte nalatenschap

#1 , 17 jul 2012 14:59

mijn moeder is met haar 2 broers verwikkeld in gerechtelijke vereffening-verdeling van de nalatenschappen van haar ouders.
zij wil graag de onroerende goederen overnemen, maar er is discussie over de prijs. één broer is gestorven toen de vereffening-verdeling al lopende was. zijn weduwe-erfgename en de andere broer willen een (hoge) schatting van de onroerende goederen door "hun" (partijdige) notaris. de weduwe heeft nochtans aangifte van de nalatenschap van haar man moeten doen, met daarin een (realistische) waardering van de onroerende goederen waarvan hij (samen met mijn moeder en de andere broer) mede-eigenaar was. kan deze aangifte door mijn moeder of haar advocaat of een notaris ergens opgevraagd worden? dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jul 2012 18:30

Indien er geen overeenstemming is over de verkoopprijs zal er een opnebare verkoop gevraangd moeten worden (via Rechtbank van Eerste Aanleg).
De waarde die werd opgegeven voor de successieaangifte kan niet als verkoopprijs worden opgelegd aan de andere mede-eigenaars.
Als er nog geen twee jaar na de betaling van de erfeisrechten zijn verlopen kan Registratie trouwens nog steeds een herwaardering doen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”