gezamenlijke verbouwingslening aan woning van partner

krisss
Topic Starter

gezamenlijke verbouwingslening aan woning van partner

#1 , 20 jul 2012 10:21

Hoi,

2 belastingplihtigen zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel. De vrouw is eigenaar van een zelf gekochte woning waarvoor zij in 1998 een lening heeft aangegaan. Zij heeft steeds de kapitaalaflossingen afgetrokken onder het bouwsparen.

Samen met haar man gaat zij in 2011 een tweede lening aan om verbouwingen uit te voeren.

Hoe moeten de intresten/kapitaalsaflossingen worden aangegeven in de gezamenlijke aangifte. Kan de vrouw het systeem van bouwsparen verder zetten terwijl de man zijn lening inbrengt onder de woonbonus?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 jul 2012 10:45

Het verwondert mij weer dat iemand mee verantwoordelijk tekent voor een lening op een huis waarvan hij geen (mede-)eigenaar is. Soit! Door het wettelijk stelsel is hij wel begunstigde van de woning , dus fiscale aftrek is mogelijk.
Zeker voor de man is de woonbonus van toepassing. Voor de vrouw : die heeft een lening onder het systeem bouwsparen en één onder het systeem woonbonus. Daarvan moet je er één kiezen ,en wel degene die het meeste voordeel biedt. Eens die keuze gemaakt is die niet meer te veranderen. Men moet ook rekening houden met de resterende looptijd van de eerste lening. Is dat nog vijf jaar of meer? Dus een definitief antwoord is moeilijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”