#4 , 26 jul 2012 20:42
Vooreerst mijn deelneming met het overlijden van uw echtgenoot.
Voor de onroerende goederen (de gezinswoning wel te verstaan) zijn de successierechten onder echtgenoten inderdaad afgeschaft.
Als ik het goed lees heb je waarschijnlijk het keuzebeding in uw huwelijkscontract staan en zal het waarschijnlijk met gemeenschap van goederen zijn. Dan zal u normaal gezien kunnen kiezen hoe u de verdeling wenst uit te voeren, in grote lijnen : alles zelf houden / woning zelf houden en roerende goederen verdelen / zowel woning als roerende goederen verdelen.
Qua berekening ben ik geen expert in deze materie maar dit moet in de buurt komen, de kenners hier op het forum zullen dit wel nog verbeteren indien nodig :
Indien u alles zelf behoudt :
woning 0,00 euro successierechten
roerende goederen : 150.000,00 --> 75.000,00 is uw deel die niet belast wordt, op het deel van uw overleden echtgenoot dus ook 75.000,00 moet u dan wel successierechten betalen : 50.000,00 à 3% + 25.000,00 à 9% = 1.500,00 + 2.250,00 = 3.750,00 euro
Indien u zaken verdeelt met uw kinderen dan speelt uiteraard het aantal kinderen een rol en uw leeftijd. Ook nog andere zaken kunnen het uiteindelijke bedrag van de successierechten iets doen veranderen : iemand met een handicap krijgt extra vermindering, indien de erfenis kleinder is dan 50.000,00 euro dan "krijg" je ook korting
In grote lijnen zou je kunnen stellen : 150.000,00 euro te verdelen onder u en 2 kinderen bijvoorbeeld : is grosso modo ergens 50.000,00 voor elk (veel hangt hier wel af van uw leeftijd) Als u bijvoorbeeld tussen 60 en 65 jaar bent hebt u voor 38 % vruchtgebruik op het deel van uw overleden echtgenoot.
In uw voorbeeld 150.000,00 roerende goederen met de veronderstelling dat u met algehele gemeenschap van goederen gehuwd bent (en tussen de 60 en 65 jaar bent) :
75.000,00 is sowieso uw deel waarop u niets hoeft te betalen, van de overige 75.000,00 (deel van uw overleden echtgenoot) hebt u dan 38 % (hoe ouder u bent hoe lager dit deel) of dus 28.500,00 euro, de rest wordt dan verdeeld naar de kinderen of in de veronderstelling van 2 kinderen : elk 23.250,00 euro. De te betalen successierechten op jullie delen :
u : 28.500,00 * 3% = 855 euro
elk kind : 23.250,00 * 3% = 697,50 euro
U zult hier normaal nog een vermindering op krijgen vermits u geen 50.000,00 erft (215,00 euro vermindering) en betaalt u dus 640,00 euro successierechten.
Indien de woning ook reeds verdeeld wordt dan zullen de kinderen geen vermindering hebben en zal er globaal 2.035,00 euro betaalt moeten worden, dus een stuk minder dan indien u alles zelf houdt.
Indien de woning nu reeds verdeeld wordt dan mag u er uiteraard blijven wonen en betalen de kinderen nu ook reeds een deel successierechten en zullen ze later (bij uw overlijden) een stuk minder successierechten betalen. Dit is het grote voordeel.
Indien uw familiale band met de kinderen niet optimaal is en u problemen vreest (geld in de ogen van mensen kan rare dingen met hen doen) dan kunt u bij de verdeling van de woning wel niet meer volledig zelf beslissen wat u met de woning doet. In dit geval neemt u best eens contact op met uw notaris om alles eens te kunnen bespreken zonder dat de kinderen erbij zijn.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk was