Hallo
wij hebben een kleine vraag. Begin dit jaar werd onze huur aan de gezondheidsindex aangepast en met 20euro per maand verhoogd. We betalen dit zonder problemen, ook al werd dit, zoals contractueel bepaald, niet schriftelijk aangevraagd door de verhuurder en hebben wij ook niets ondertekend hiervoor.
Echter, een kleine maand geleden, werd het ganse pand opeens in de stellingen gestoken, onaangekondigd. Blijkt dat er grote werken gepland staan de komende maanden (einde voorzien ergens eind oktober 2012).Deze werken zijn zowel structureel (dakgoot en vernieuwing dak) als ter verfraaiing van beider gevels. (schilderwerken e.d)
Zowel de voor -als achtergevel zijn ingepakt, we hebben enkel nog rechtstreekse lichtinval in de ene slaapkamer die het appartement telt en zich achteraan bevindt. Vooraan, i.e living en keuken, kijken we op een wit zeil...en stellingen. (we wonen op het 2de verdiep, het gebouw telt er 3)
Uiteraard vinden wij dat dit alles (geluidshinder van 's morgens vroeg, vuiligheid en het grotendeels ontnemen van licht en zicht) ons wooncomfort nogal vermindert.
Zowel mijn partner als ikzelf werken bovendien onregelmatige uren, wij benutten ook overdag onze tijd om te slapen, dit is geweten bij de huisbaas, het was namelijk mijn enigste concrete vraag alvorens mijn huurcontract met hun af te sluiten anderhalf jaar geleden. Dit terzijde, en met de komst van ons eerste kindje voorzien binnen enkele weken, staan we nu met onze rug tegen de muur: ons contract loopt nog anderhalf jaar, maar de komende tijd zal dit gebouw voor ons wellicht geen degelijke woonomgeving kunnen zijn wegens lawaai, gebrek aan licht en verluchting, stof, etc.
Mijn vraag is de volgende: kunnen wij het huurcontract vervroegd verbreken en onze huurwaarborg hierbij integraal terugkrijgen? Of hebben wij, de komende maanden, recht op huurvermindering?
Alvast bedankt voor alle nuttige info.
>