Carpolicy - schade

kerbje
Topic Starter

Carpolicy - schade

#1 , 30 jul 2012 15:29

Hallo,

Van mijn werkgever komt de vraag om een carpolicy te ondertekenen die voorheen onbestaande was. Het gaat over het gebruik van een bedrijfswagen, zowel voor zakelijk als privégebruik.

De passage over schade omschrijft dat eender welke schade die niet te verhalen is op een andere partij, ongeacht tijdens of buiten de werkuren direct in rekening gebracht wordt van de werknemer (franchise dus).

Kan dat zomaar? Buiten de uren kan ik me nog iets voorstellen, maar schade die gebeurt tijdens het uitvoeren van mijn job ...?

Alvast bedankt!
Kerbje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jul 2012 19:58

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 18. Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld.
Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.
Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid, tenzij, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

kerbje
Topic Starter

#3 , 31 jul 2012 11:06

Dank je wel 'de reden'! Duidelijk!

Er is dan nog wel de nuance van woon-werkverkeer, dat als privé geldt en zakelijk verkeer, het uitvoeren van je job. Maar ik veronderstel dan, dat als ik van thuis uit werk en namiddag naar een klant moet, dit wel onder zakelijk verkeer valt?

Reclame

Terug naar “Andere”